Veckans tips!

16 februari 2018

Hur kan man gå till väga för att stärka sitt varumärke med hjälp av en ny lokal?

Bild: Martela

Lokalens utformning, kvalité och läge kan utgöra viktiga byggstenar i verksamhetens varumärkesbyggande. För många är det viktigt att lokalen, förutom att vara en fysisk arbetsplats, även speglar verksamhetens värdeord och kultur vilket är starkt förknippat med varumärket. Genom rätt lokal har dessutom verksamheten en konkurrensfördel avseende att attrahera såväl kunder som arbetstagare. Har man personal som trivs och känner stolthet för arbetsplatsen och kunder som bjuds in i rätt miljöer så stärker detta varumärket.

Område och typ av fastighet förmedlar både ett intryck och påverkan på företagets varumärke. Vilket budskap vill företaget kommunicera? En fastighet, huvudentré samt egen entré signalerar ofta hur företaget vill uppfattas. I valet av lokal finns möjlighet att stärka sitt varumärke genom att etablera sig i rätt område och prägla lokalen med inredning och materialval som ligger i linje med företagets profil och varumärke.


Har man personal som trivs och känner stolthet för arbetsplatsen och kunder som bjuds in i rätt miljöer så stärker detta varumärket.


Läget är givetvis betydelsefullt men ännu viktigare hur lokalen ska utformas för att på bästa sätt stödja arbetssätt, affärsidé och det varumärke man har eller vill ha. Vissa verksamheter bör utforma och anpassa sin lokal efter de behov personalen har medan andra verksamheter bör ha kundernas bästa för ögonen. Ur det här perspektivet blir antal kvadratmetrar, skrivbord och planlösning underordnat. Här är ett bra tillfälle att ha önskemål om färg- och materialval. Detta plus en genomtänkt möblering kan skapa en lokal med en mycket närvarande företagsidentitet.

Snegla gärna på hur andra gör men fokusera på att göra er egen analys av område och utformning av lokalen utifrån företagets personliga behov.

Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Pernilla Krantz

Redaktionschef