Undvik gamnacken

17 april 2019

Vi tillbringar i genomsnitt fem timmar per dag med att stirra ner på vår telefon – inte konstigt att vår nacke får lida för att du vill vara ständigt uppkopplad.

Bild: Pixabay

1. När du använder din smartphone, håll den i ögonhöjd i stället för att luta dig ner mot den. Känns kanske fånigt i början, men man vänjer sig.

2. Sitt inte för länge i samma position, ta många pauser och gör rörelser ”från skärmen”. Som till exempel att trycka in hakan mot halsen en stund eller att vrida på huvudet åt sidan.

3. Bygg styrka genom träning. Det både motverkar skärmnacken och gör att du klarar den belastning skärmtiden ger bättre.

4. Se över hur du sitter och/eller står vid din arbetsplats. Även ljuset är viktigt, dåligt ljus gör att vi tenderar att spänna oss och fastna i positioner som inte är bra för oss.

5. Fundera över hur mycket tid du tillbringar framför skärmen. Kanske går det att dra ner? Våga lägga ifrån dig din smartphone under promenaden, familjemiddagen och på bussen. 

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.