Trender som påverkar handeln

11 juni 2019

Handeln är under ständig förändring just nu, det kan nog de flesta av oss vara överens om. Söker man på handelstrender på nätet får man en hel rad träffar. Vi listar här ett urval av det som ger kraft åt de vindar som blåser. Vad som trendar eller styr utvecklingen både hemma i Sverige och utomlands.

Bekvämlighet

Vi är många som handlar på nätet och 28 procent uppger att den viktigaste anledningen är att det är enkelt och sparar tid. Andra anledningar är att det är enkelt att jämföra priser och det alltid är öppet. Det handlar alltså om bekvämlighet.

Upplevelser

Om man ska klara konkurrensen från e-handeln gäller det att satsa på upplevelser på sin butiksyta. Flera kedjor har i dag vigt en del av ytan till caféer. Men andra gör något helt annat. Ett exempel är Levi´s som erbjuder lagning av kläder och specialanpassade t-shirts. Hos Nike kan du designa dina egna skor. Flera e-handlare satsar på fysiska butiker, med tillhörande upplevelser. Upplevelserna ska involvera flera sinnen och uppmuntra till sociala handlingar. Och målet är att sticka ut och variera sig. Varumärken som L’Occitane och Timberland har funnit framgång genom att ständigt leverera nya butiksupplevelser. L’Occitane lanserade till exempel en flaggskeppsbutik med gula cyklar framför en Provence-bakgrund så att kunder kunde ta snygga Instagrambilder. Dessa bilder presenterades sedan via livevideo. Timberland har lanserat en pop-up butik som – ganska bokstavligen – är fullt av liv i form av 1 100 kvm björkträd, hängande växter och mossa. Besökare kan även delta i ”väderupplevelser” som inkluderar ett digitalt regnrum.

Shop-in-shops

Fler och fler butiker och varumärken har börjat bekanta sig med “shop-in-shops- koncept”. Ett exempel är amerikanska Nordstrom med “Pop-In@Nordstrom”. Här anordnas shoppingevent med specifika teman som ofta inkluderar samarbeten mellan olika varumärken.

Poängen med shop-in-shops är att det är ett utmärkt tillfälle för varumärken att visa upp sina produkter utan att de göms undan i ett hav av andra produkter – vilket ofta händer i stora varuhus som Nordstrom. Fler är säkert att vänta framöver.

Från fabrik till slutkonsument

Flera varumärken har insett fördelarna med att komma närmare konsumenterna. Varumärken som Oscar Jacobsson säljer nu direkt till konsument. Det ger dem bättre möjlighet att förstå vad deras kunder verkligen vill ha.

Butik blir lager

De fysiska butikerna förändras även på andra sätt. Lager157 ser till exempel på sig själva som logistikhubbar snarare än butiker. Det gör att de inte är så beroende av centrallager och ökar tillgängligheten för deras kunder. Det amerikanska märket UNTUCKit, som säljer skjortor, har dragit ned på butiksytan till en tredjedel eftersom de insett att de inte behöver ha hela sitt lager i varje butik. Det gäller istället att ha precis det som kunderna i butikens område efterfrågar. Vilket kräver relevant data och stor kundkännedom.

Partnerskap

Ett framgångsrikt partnerskap bygger på några fasta grundstenar. Givetvis behöver båda parter kunna dra nytta av samarbetet och att parternas verksamheter på något sätt kompletterar varandra och underlättar för kunden. I Sverige finns exempelvis Clas Ohlson och Mathem som tillsammans erbjuder produkter som människor behöver i sin vardag eller Lloyds apotek som samarbetar med internetbaserade läkarmottagningen Kry. Andra exempel är Netonnet som samarbetar med tekniksupporten Hemfixare.se. Volvo har öppnat upp sina nyare bilar för leveranser från såväl mathandeln på nätet som ett brett spektrum av andra webbutiker. E-handelsaktören Nelly har ett partnerskap där de säljer delar av Lindex sortiment online.

Informationsrik butikskommunikation

REA-skyltar i all ära men nu börjar fler och fler använda informationsrika skyltar för att driva engagemang och interaktioner istället för att bara fånga uppmärksamhet. Ett exempel är Amazon. I några av sina fysiska butiker använder detaljhandelsjätten smarta skyltar för att göra produktrekommendationer. Ett exempel på en call-to-action-display kan vara så enkel som en inramad skylt med en vara där det står ”Välj mig” eller ”Prova mig”. ”Detta kostar inte mycket men är tillräckligt effektivt för att utlösa kundens känslor och handlingar, två viktiga variabler när man försöker stärka försäljningen.

Less is more

En del varumärken och butiker har börjat baka in ”less is more” i sina strategier.

Nordstroms herrbutik i New York har exempelvis, trots att det är en stor butik på Manhattan, bara ett begränsat men högt kurerat antal objekt för att ge stil utan en överväldigande mängd alternativ.

PillPack, ett företag som Amazon nyligen köpt, är ett komplett apotek som ger en bättre och enklare upplevelse för personer som tar flera olika läkemedel. I båda fallen förenklar man sina produkter och kundupplevelser för att göra det mer attraktivt för kunderna.

Social shopping

Social shopping sträcker sig bortom reklam med nya funktioner på sociala kanaler som läggs till regelbundet. I mars 2018 lanserade Instagram en ny funktion som låter varumärkena märka upp till fem produkter i ett inlägg. Taggarna visar produktinformation som pris och en länk att köpa. Pinterest är en annan social plattform som ger varumärken ett antal sätt att dela sina produkter. Letar man efter en yngre målgrupp kan man med fördel använda Snapchat – deras varumärkesvänliga objektivfunktion tillåter företag att skapa marknadsförda filter. Användare kan handla direkt från appen och Snapchat kallar det ”shoppable AR”, en kombination av ökad verklighet och shopping. Nike är till exempel ett bolag som valt att gå denna väg.

Prenumeration

Prenumerationstjänster har använts av tidningar i flera år och har förstås haft ett rejält uppsving med Spotify, Netflix och andra tjänster. Nu kan man även prenumerera på linser, väskor, festkläder inför varje lönehelg på stan eller dyra kockknivar som behöver slipas om vid x antal tillfällen.

Användargenererat innehåll

Ökningen av användargenererat innehåll gör det möjligt för varumärken att ledas av sina följare. Exempel på detta kan vara all media som en kund/fan/följare har skapat i förhållande till ett varumärke. Många kosmetika- och livsstilsmärken har insett kraften i detta och ser en stor nytta i att samarbeta med influencers.

Video

Varumärken kan använda sig av video på flera sätt; märkesfilmer, animationsvideor, pedagogiska videor, produktvideor, testimonials, FAQ-videor med mera. Den största fördelen med att använda video är att dina kunder kommer att vara mer engagerade och mer mottagliga för meddelandet. Inom e-handel ger videos bra konverteringar eftersom det ger besökaren möjlighet att förhandsgranska sina produkter mer exakt.

Avancerad filtreringsteknik

Många arbetar redan med detta men tillverkningsbolag, grossister och andra som jobbar mer B2B-relaterat finns det mycket att förbättra med hjälp av en bra filtreringsteknik. Genom att implementera ett avancerat produktfilter kan dina kunder hitta exakt vad de behöver snabbare och med fler alternativ än vid sökning.

Chatbotar

Chatbotar verkar vara här för att stanna. En chatbot är helt enkelt ett datorprogram som är utformat för att prata med användarna. Med hjälp av AI-driven online-shopping kan vi använda chatbots med större effektivitet. De hjälper till att effektivisera kundresan genom att ge rätt information och ansluta kunder till rätt kontaktpersoner.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.