Testbädd för framtidens kontor

15 april 2021

En testbädd för hur framtidens kontor ska se ut. Så ser grundarna på Notta Group som står bakom coworkingkoncepten Helio och Alma, och i början på nästa år öppnar en ny enhet i Malmö. "Det tog 23 år innan vi vågade lämna huvudstaden för Öresund", säger Eric Spongberg, Chief Commercial Officer på Notta Group.

Bild nederst höger: Emil Fagander. Övriga bilder: Mattias Hamrén.

Under 2020 gick Helio och Alma ihop till ett nytt bolag med Gullringsbo som investerare och blev Notta Group. Bolagen kände varandra sedan tidigare, och i och med corona såg de en möjlighet att skapa ett starkare bolag och en plattform för tillväxt under de kommande åren.

– Vi i ledningen har en bakgrund inom hotell och hospitality, och tror att samma krav kommer att ställas på kontor som på ett riktigt bra hotell eller restaurang i framtiden. Kontoret måste vara så pass bra att du verkligen vill gå dit, eftersom efter pandemin kommer alla själva att kunna välja om vi vill jobba vid köksbordet eller gå till kontoret, säger Eric Spongberg, Chief Commercial Officer på Notta Group.

Vi tittar mycket på forskningen om hur man skapa kontor där du mår bättre.

Grundarna ser Notta Group som en testbädd för vad framtidens kontor ska vara. Hittills har de provat såväl löpklubbar som talare, cocktailkurser och gym. Just nu är de med i en studie tillsammans med Mälardalens Högskola för att närmare studera husbiofili, vår koppling till naturen, och hur utomhusarbete påverkar vårt välmående i kontorsmiljöer.

– Vi tittar mycket på forskningen om hur man skapa kontor där du mår bättre.

Allt ingår i medlemskapen

1998 öppnade de på 18:e våningen i Hötorgsskraporna i Stockholm och finns nu på åtta olika platser i huvudstaden. Under januari 2022 öppnar Helio även i Malmö.

– Det tog 23 år innan vi vågade lämna huvudstaden för Öresund. Vi ser det som en fot i dörren till en av de mest spännande regionerna i Skandinavien, så vi är ute och letar efter fler bra hus, säger Eric Spongberg.

Tillsammans med en fastighetsägare är Helio en husoperatör som tror på att skapa levande kontorshus för både större hyresgäster i husen och deras egna coworkingmedlemmar. Man möter Helio i alla delar av huset; i caféet, i gymmet, i coworkinglounger och mötesrum. Alma är ett eget koncept, en privat medlemsklubb för kreatörer och innovatörer från olika branscher och bakgrunder.

– Vi har byggt Alma runt konst, kultur, mat och arkitektur och kan enklast förklaras som ett ”hospitality for ideas”. Så förutom att ha din arbetsplats på Alma är det ett socialt forum och en mötesplats för idéer och människor.

– Att bryta bröd är ett urgammalt sätt för människor att träffas och utbyta idéer, och mat och dryck kommer bli en ännu viktigare del av kontoret efter pandemin. Förutom våra nuvarande restauranger och caféer, kommer vi också att lansera ett nytt växtbaserat café under 2021. Vår husbar på Grev Turegatan, Gemma, har också nyligen utsetts till Årets Bästa Cocktail Bar i Sverige vilket vi är otroligt stolta över, fortsätter Eric Spongberg.

Beroende på läge och typ av medlemskap kostar det från 2 000 kronor till 10 000 kronor per månad och person och då ingår allt; service, blixtsnabbt wifi, gym och mikrorosteri-kaffe.

– Skillnaden att sitta på coworking jämfört med ett vanligt kontor kan nog bäst förklaras av den som någon gång råkat bli ansvarig för en kontorsflytt på ett företag. Att själv anlita flyttfirma, sitta med arkitekter, köpa in möbler, hitta leverantörer på allt från sophantering till wifi och skrivare och därefter hantera alla delar av ett kontor, jämfört med att bara slå upp datorn och börja jobba, är en enorm skillnad. Både i tid och pengar. 

Påverkats av pandemin

En av idéerna med Helio och Alma är att kurera en bra mix av företag och i och med pandemin har Helio och Alma fått ett ännu bredare spann av bolag. Och nu börjar också större företag höra av sig.

– Vi har alltid haft en stor bredd på våra medlemmar när det kommer till branscher och människor, men nu får vi en ny typ av frågor; från bolag med hundra- eller tusentals anställda som vill använda oss som sin hubb i Stockholm eller Malmö. Eller som ett komplement till ett ”traditionellt kontor”, säger Eric Spongberg.

Pandemin har påverkat många branscher, så också kontorsbranschen. Husen där Helio och Alma verkar har haft färre besökare och eventverksamheten har lidit. Samtidigt ser de dock att de fått fler förfrågningar än någonsin där merparten kommer från traditionella kontor som vill byta till ett kontor med mer service.

– Alla som har sett sina svindyra innerstadskontor med fleråriga kontrakt stå och eka under pandemin har nog tänkt samma tanke. Vi såg att kontorsmarknaden höll på att transformeras innan corona från traditionellt till flexibelt – pandemin har verkligen accelererat förvandlingen.

Eric Spongberg tror att pandemin kommer att leda till flera viktiga förändringar på kontorsmarknaden framöver, bland annat att de flesta företag kommer att minska ytorna. Alla får helt enkelt inte plats. Behöver man ses hela bolaget löser man det genom en off-site eller att man samlar medarbetarna på en flexibel yta i kontorshuset man sitter i.

– Minskade kvadratmeter per person kommer också skapa extra utrymme för att addera ett lager av service till kontoret. Det kan vara matupplevelser, hälsa, kulturell inspiration eller andra saker som de anställda på företaget behöver.

Notta Group ser att coworking ökar, men att det fortfarande är en något omogen och fragmenterad marknad. Bolaget har som mål att växa med 20–30% varje år de kommande åren.

– Vi kommer växa med både förvärv och öppnande av nya enheter. Vi kommer också öppna ytterligare en enhet under 2021 som vi håller hemlig en stund till, avslutar Eric Spongberg.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.