Svenska kontorsmiljöer visar vägen

27 augusti 2019

De mest framträdande aktivitetsbaserade kontorsmiljöerna i Norden finns i Sverige. Det visar en ny undersökning framtagen av Signify.

Foto: Pixabay

En undersökning utförd av Signify, tidigare Philips Lighting, gjord bland nordiska företag med fler än 500 anställda har kartlagt företagens kunskap om smarta byggnader och efterfrågan på en flexibel arbetsmiljö.

Resultatet visar att trots att nästan hälften av företagen känner till begreppet ”Smarta Byggnader” så förknippas det med grundläggande funktioner, såsom byggnadens verksamhet och BMS-funktioner (Building Management System).

Dessa BMS funktioner omfattar inte de tekniska lösningar som övervakar och optimerar förhållanden baserat på medarbetarnas beteende och behov. 53,3 procent av de svenska företagen uppger att de redan integrerat vissa smarta funktioner i sina kontor, men i praktiken handlar det om reglering av temperaturen i byggnaden. 

Svenska företag måste utbildas

Dessutom svarar 75 procent av de svenska företagen att de har BMS-funktioner i kontorsbyggnaden, medan 25 procent svarar att de har AV-utrustning eller speciella funktioner relaterade till rutinmässiga uppgifter installerade. Ett resultat som visar på behov av mer grundlig teknisk utbildning för företagen.

– Företagen missar idag att kunna leverera flera enkla stödfunktioner som till exempel hjälp att snabbt kunna hitta närmaste lediga mötesrum eller vart befinner sig en viss maskin eller utrustning i byggnaden. De implementerade grundfunktionerna kopplade till temperaturreglering visar att svenska företag också måste utbildas i att utforma och planera sina kontorsmiljöer. Så att de blir mer avancerade och använder smart teknologi som är hållbar och optimerar inomhusmiljöerna för en ökad trivsel och effektivitet hos personalen, säger Kenneth Grönholm, nordisk marknadsledare i Signify.

Jobbar hårt för sina anställda

I förhållande till framtida flexibla arbetsplatser ligger företagen i Sverige i framkant. Den flexibla arbetsformen har cementerat sig väl på den svenska marknaden, vilket återspeglar en ny norm för flexibilitet på den globala arbetsplatsen. Signifys studie visar att 57 procent av de svenska företagen arbetar hårt för att erbjuda anställda aktivitetsbaserade arbetsstationer och funktioner som gör arbetsmiljön så bekväm som möjligt.


Om studien: 

Undersökningen genomfördes av Signify under perioden november 2018 till februari 2019. Totalt genomfördes 55 kvalitativa intervjuer med företag med mer än 500 anställda i Norge, Sverige, Finland och Danmark om deras kunskaper om smarta byggnader. Dessutom har ytterligare 43 kvalitativa intervjuer genomförts med ledande fastighetsutvecklare och hyresvärdar i de fyra nordiska länderna för att ge en överblick av hur marknaden för smarta byggnader i Norden ser ut.

Yousef Boussir

Redaktör/reporter

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.