Småstadshandel i topp

12 juni 2018

För första gången presenteras en rikstäckande kartläggning av Sveriges alla stadskärnor inom ramen för Cityindex. Kartläggningen visar på att stadskärnornas ackumulerade marknadsandel uppgår till 16 procent, en dryg sjättedel, räknat av den totala detaljhandelsförsäljningen i Sverige 2016. Detta kan ställas mot köpcentrumens marknadsandel om 21 procent och e-handelns 8 procent. Stadskärnor i småstäder placerar sig högst när försäljningen i dessa ställs mot kommunens samt försäljning i relation till antal invånare.

I samband med kartläggningen kan det konstateras att 20 av 124 städer i Sverige saknar en stadskärna. Dessa städer har en centrumbildning som är för gles för att definieras som stadskärna och klassificeras istället som stadsdelscentrum. Några av dessa är Borlänge, Lidingö, Märsta och Lerum.

De resterande 104 stadskärnornas ackumulerade detaljhandelsförsäljning uppgår till 120 miljarder kronor avseende 2016. Detta motsvarar 16 procent, en dryg sjättedel, av den totala detaljhandelsförsäljningen.

Andelen kan ställas mot andra försäljningskanaler så som köpcentrum (21 procent), handelsområden (18 procent) och e-handel (8 procent). När försäljningen för hotell, restauranger och kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer) adderas uppgår stadskärnornas omsättning till 178 miljarder kronor.

- Stadskärnorna har kommit relativt långt i omställningen från ett detaljhandelsdominerat utbud till ett mer varierat och balanserat sådant, till exempel med mer restaurang- och serviceverksamheter. Detta innebär sannolikt att effekterna av ökad e-handel blir något mindre i stadskärnan än på andra platser, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

Småstäder dominerar topplistan över de stadskärnor som har störst andel av kommunens detaljhandelsförsäljning. I topp är Oxelösund följt av Hallstahammar och Tranås. Avsaknad av externhandel och ett relativt stort avstånd till större städer med starka handelsplatser är gemensamma faktorer för många städer i toppen.

Stadskärnorna har kommit relativt långt i omställningen från ett detaljhandelsdominerat utbud till ett mer varierat och balanserat sådant, till exempel med mer restaurang- och serviceverksamheter.


Småstäder placerar sig även i topp avseende försäljning per invånare. Listan toppas av Visby följt av Ulricehamn och Stenungsund. Visby och Stenungsund gynnas av en stark besöksnäring och i det senare fallet av gränshandel mot norska konsumenter.

Nästa del i kartläggningen som avser utveckling för perioden 2016-2017 lanseras vid ett livesänt seminarium i Almedalen den 3 juli 2018.

Städer som saknar stadskärna:

Sollentuna och Upplands Väsby

Gunnared och Hammarkullen

Lidingö

Borlänge

Tumba

Märsta

Lerum

Björlanda och Torslanda

Gustavsberg och Hemmesta

Mölnlycke

Västerhaninge

Kumla

Staffanstorp

Billdal

Bålsta

Bunkeflostrand

Onsala

Nödinge-Nol

Jordbro

Bjuv och Billesholm

Mer information:

Under hösten 2016 inledde HUI Research arbetet med Cityindex på uppdrag av Agora för att förse marknaden med en objektiv stadskärnemätning som inledningsvis omfattade Stockholm, Göteborg, Malmö och ytterligare 16 städer. Definitioner av stad och stadskärna har utarbetats i samarbete med branschorganisationer, fastighetsägare, forskare, detaljister, konsulter och andra branschföreträdare. Cityindex syfte är att beskriva utvecklingen främst inom detaljhandeln, men kartläggningen omfattar även restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiella servicefunktioner inom respektive stadskärna.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.