Så behåller du kunden i butiken

12 december 2017

Fönstershoppare har alltid funnits. Nu är de dessutom alltid uppkopplade. Runt om i världen testar butiker olika sätt att behålla kunderna. Här är tio tips.

handel.jpg

Var mobil Utveckla en app eller mobilanpassad sajt. Ge kunderna möjlighet att söka information om varorna på butikens egen sajt eller via en app. Uppmuntra kunderna att använda sajten eller ladda ner appen genom att ge dem rabatter eller andra erbjudanden.

Satsa på EMV Egna, unika produkter går inte att prisjämföra. Bland annat har Target bett sina leverantörer att ta fram unika produkter som bara kan säljas i de fysiska butikerna.

Erbjud gratis wifi Låt kunder surfa fritt i butiken. Kunderna kan då söka information bäst de vill – och ni har möjlighet att ge geografiskt anpassade erbjudanden. Elgiganten erbjuder gratis wifi i alla sina Megastores och Jönköping införde nyligen två timmars gratis wifi i city.

Lyft fram recensioner Produktrecensioner är stort på nätet – och de går att nyttja även i fysiska butiker. Ju mer information kunderna har tillgång till, desto nöjdare blir de.

Matcha priset Hemelektronikjätten Best Buy betecknas ofta som "Amazons shoowroom". För att sätta stopp för det har kedjan infört en lågprispolicy som innebär att de matchar alla priser hos lokala konkurrenter och 19 utpekade nätbutiker.

Ge bra kundservice Ett bra bemötande av en duktig butikssäljare kan för många kunder vara mer värt än ett lågt pris.

Nyttja sociala medier Stärk relationen med kunder genom att använda Facebook, Twitter, Instagram och andra sociala kanaler. Presentera produktnyheter, tips och tävlingar – och framför allt: håll en dialog med kunderna.

Lyft in nätkänslan Burberrys flaggskepp i London har blivit ett snackis. I butiken finns flera digitala lösningar. Bland annat finns hundra interaktiva skärmar som visar filmer och strömmade livesändningar. RFID-chip finns på många av plaggen och accessoarerna. Butiken har även 160 läsplattor som kunderna kan surfa på.

Använd alla kanaler Kunderna blir allt mer multikanala – och det måste företagen också bli. Bryt barriärerna mellan nätbutik och fysisk butik genom att till exempel låta kunderna returnera varor de köpt på nätet i butik.

Ta betalt! Det finns butiker som tröttnat på kunder som rekar pris och utbud och sedan går hem och beställer på nätet. I Vera Wangs brudbutik i Shanghai måste kunderna betala 500 dollar för att få prova klänningar. En butik i Brisbane, Australien, specialiserad på gluten- och vetefritt tar fem dollar av kunder som bara tittar utan att handla.  

Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Pernilla Krantz

Redaktionschef