Säkra klimatsmarta möten

4 mars 2019

Svenska Möten har sammanställt en lista på fem punkter man som företag kan tänka på för att arrangera klimatsmarta möten.

Bild: Svenska Möten

81 procent av svenskarna anser att företag ska hållas ansvariga för sin miljöpåverkan. Men hur ska företagen möta dessa krav? Ett sätt är att ta fram en klimatbudget – på samma sätt som en budget i kronor. Här är listan som hjälper dig att säkra klimatsmarta möten.

1.

Välj en miljöcertifierad mötesplats, eller ännu bättre, en som är helt klimatneutral. När ni väljer en miljöcertifierad mötesplats, t.ex. Svanenmärkt, är ni garanterade klimat- och miljömedvetenhet i alla led.

2.

Vad ska ni äta? Maten är en stor klimatbov och står för nästan 1/3 av svenska hushållens klimatpåverkan, eller två ton koldioxidekvivalenter per person och år. Bästa sättet att minska företagets klimatpåverkan är att välja vegetarisk mat på lokala råvaror i säsong till alla kollegor, eller be restaurangen märka ut så att dina anställda får se vilken klimatpåverkan deras matval har. I dag äter vi i Sverige som om vi har runt fyra planeter, vilket inte är hållbart.


Välj klimatsmarta transporter som tåg, kollektivtrafik, cykel eller ta en promenad.


3.

Välj klimatsmarta transporter som tåg, kollektivtrafik, cykel eller ta en promenad om det ligger i närheten. Ni kan också hyra en biogasbuss eller miljövänliga bilar om ni är en mindre grupp (biogas, el eller miljödiesel). Hur mycket kan en resa göra? Du kan t.ex. ta tåget mellan Göteborg och Stockholm 50 000 gånger med samma utsläpp som en flygresa på samma sträcka, och jämfört med bil kan du ta tåget 25 000 gånger.

4.

Tänk på de små sakerna; skicka inbjudan samt agenda och mål för mötet digitalt så spar du papper, servera kranvatten och inte flaskvatten, ge bidrag till välgörande ändamål istället för en pliktskyldig present till talare och gäster.

5.

Klimatkompensera. Bäst är såklart att mötet är klimatneutralt, men om ni inte når ända fram är det näst bäst att klimatkompensera – gärna hos någon som investerar i förnybar energi eller till fattigare länders klimatåtgärder. Högsta förvaltningsdomstolen har under 2018 även öppnat upp för en grönare värld och beviljat avdrag för klimatkompensation förutsatt att klimatkompensationen syns i bolagets marknadsföring.



Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Yousef Boussir

Redaktör/reporter