Mångfald berikar
23 juni 2025
I förra veckan var det återigen dags för 3 Days of Design i Köpenhamn. Det kan beskrivas som en ny typ av möbelmässa utspridd i staden. Istället för en traditionell mässa där temporära miljöer byggs i en hangar bjuder utställarna in till sina befintliga showrooms – eller hittar samarbeten och ställer ut i de mest fantastiska lokaler runt om i staden. Förutom att man på detta sätt undviker den stora klimatpåverkan de tillfälligt uppbyggda miljöerna i traditionella mässhallar bidrar till så är 3 Days of Design också ett härligt sätt att utforska Köpenhamn på och inspireras av de kvaliteter staden bjuder på.
Förra året tog vi på MER Arkitekter tåget ner från Stockholm med frågeställningen - vad är det som gör att alla verkar trivas och frodas så bra i Köpenhamn?
När vi reser som arkitektkontor hamnar fokus av naturliga skäl snabbt på byggnaderna och miljöerna vi vistas i. En stor behållning i Köpenhamn är variationen av byggnader och kontrasterna det skapar i olika typer av miljöer man vistas i. På samma gata kan det sida vid sida finnas byggnader i en mängd olika material, kulörer och utföranden. Flera hundra år gamla byggnader varvas med toppmodern arkitektur och på något sätt lirar de helt perfekt ihop.
RISE, Nordr och Alecta Fastigheter presenterar i sin rapport “Den magiska formeln för lycka i staden” att man i ögonrörelsestudier har kunnat visa att människor tenderar att ignorera blanka och långa fasader. Man har också i studier kunnat visa att människor som promenerar förbi långa, blanka fasader upplever ett minskat välbefinnande, ökade stressnivåer och större otrygghet. Varierade fasader stimulerar istället våra sinnen och ökar vårt välmående. Rapporten presenterar även studier som visar att mer småskaliga gator skapar en känsla av gemenskap vilket även det bidrar till välmående. Det stöttas ytterligare av den danske arkitekten och professorn i stadsplanering Jan Gehls kända teori om den mänskliga skalan. I Köpenhamn förhåller sig husens höjd och gatornas bredd väl till varandra, och de lägre husen tillåter smalare gator som ihop med de många uteserveringarna bidrar till en känsla av gemenskap när vi rör oss genom staden. Detta är ingen tillfällighet då Köpenhamn aktivt har valt att utveckla staden enligt Gehls teorier ända sedan 1960-talet.
Hur ser det ut inuti byggnaderna då?
Det råder ingen tvekan om att det finns gott om tacksamma miljöer i Köpenhamn för utställare att välja mellan under 3 Days of Design. Vare sig husen är flera hundra år gamla eller moderna kan man som besökare notera en röd tråd. Lokalerna man bjuds in till besitter en charm och kvalitet i form av gedigna material och genomarbetade detaljer, ibland med en råare mer avskalad bas som fungerar som en bra canvas för den inredning man vill visa upp, men alltid med karaktär. Möblerna må vara nya, men lokalen berättar ofta anekdoter från tidigare brukare vilket adderar själ och personlighet till upplevelsen. Snickerierna är gjorda med omsorg och golven är original i massiva material – eller nytt i samma anda som ska hålla över tid.
En utställning vi besökte tog plats i en gammal lokal som höll på att renoveras för att hyras ut till kontor på en sidogata till Ströget. På gatuplanet möttes vi av byggbelysning och en papperskylt som ledde oss uppför en väl använd trappa med luttrade originalmålningar där man påtagligt kunde se spår av mänsklig närvaro. Väl uppe i utställningslokalen möttes vi av ett vackert kurerat rum som tydligt visade på husets historia ihop med de få, noggrant utvalda nya objekt som var designade för att även de komma att bli tidlösa. Den 300 år gamla lokalen hade nyslipad fiskbensparkett, ett gediget pentry med luckor i ek och bänkskiva i sten, designat för att hålla i många, många år framöver. Ur de varsamt renoverade takrosetterna stack det ut elkablar som vittnade om att man förberedde för ett modernt användande av den karaktärsfyllda och väl omhändertagna lokalen. Allting var så vackert gjort att en av våra kollegor blev rörd till tårar. Det kan ju anses lite märkligt att börja gråta för att en lokal är så omtänksamt uppdaterad men det säger någon om hur en miljö med själ kan påverka oss. Det är också väldigt märkligt att vi har så många gamla karaktärsfyllda hus som vi totalt sönder-renoverar för att skapa effektiva miljöer, där upplevelsen för dom som faktiskt ska vistas i lokalerna inte tas med i ekvationen.
Genom att använda gedigna och hållbara material, lyfta fram husets personlighet och utgå mer från människan när vi formger kan vi skapa miljöer som både funktions och designmässigt kommer klara många år av framtida användning.
Eller ännu värre - river för att bygga nytt utan att ha en tanke på att det nya ska hålla i hundratals år framöver, och istället bygger för att sedan riva och bygga nytt igen när nya behov dyker upp. Varför? För att vi tror att alla vill ha blanka ytor och raka vinklar? Eller är det återigen ekonomin som trumfar över miljöns och människors välmående?
Vi vet att det är bättre för både miljön och klimatet att ta tillvara befintliga byggnader än att bygga nytt. Vi vet också att vi mår mycket bättre i varierade miljöer som visar på en mänsklig närvaro. Det betyder inte att vi behöver leva och bygga precis som de gjorde förr - men vi kan bättre ta tillvara och förädla det befintliga till att uppfylla kraven för dagens och framtida hyresgäster, och vi kan inspireras av gamla kvaliteter när vi bygger nytt. Genom att använda gedigna och hållbara material, lyfta fram husets personlighet och utgå mer från människan när vi formger kan vi skapa miljöer som både funktions och designmässigt kommer klara många år av framtida användning. Vår observation säger att det är just variationen, den mänskliga skalan, det gedigna men samtidigt lite operfekta och personliga med karaktär som får oss att trivas så bra i Köpenhamn. Vad har vi att förlora på att inspireras av ett lyckat exempel?
Av: MER Arkitekter
Se alla lediga lokaler i Sverige här.