Coworking är här för att stanna

11 december 2017

Kontorshotell känns gammalt och trist. Coworking spaces känns nytt och fräscht. Den gamla tidens kontorshotell var ställen där man bara hyrde ett skrivbord i ett kontorslandskap. Den nya tidens coworking spaces är trendiga kontorsklubbar, där stor vikt läggs vid nätverkande, service och flexibilitet. Och trenden är här för att stanna.

Coworking_sajten.jpg
Foto: Torbjörn Persson

På senare år har ett stort antal av den nya typen kontorshotell, eller coworking spaces, öppnat upp i våra storstäder. Trenden har länge funnits i USA och Europa och de tio senaste åren har antalet coworking-arbetsplatser fördubblats varje år. I höstas slog GT30 upp portarna och här har man verkligen tagit konceptet till nya höjder.

– Jag har varit med i processen sedan planeringsstadiet och det har verkligen blivit den spännande fastighet jag hoppades på, säger Maria Krumlinde som är uthyrningsansvarig för GT30.

Maria Krumlinde, uthyrningsansvarig för GT30. Foto: Torbjörn Persson


Stockholms nya kontorsklubb

GT30 ligger på Grev Turegatan 30, och var ursprungligen Föreningssparbankens huvudkontor. Sedan dess har fastigheten bland annat huserat internetföretaget Razorfish och reklambyrån King. I samband med att fastigheten skulle totalrenoveras och miljöoptimeras häromåret beslöt fastighetsägaren AFA Fastigheter att ta ett helheltsgrepp om huset. Tillsammans med Summit, som redan driver ett antal coworking spaces, utvecklade man sedan konceptet GT30.

– Vi ville skapa något nytt, modernt och annorlunda, och som kunde attrahera flera olika målgrupper, berättar Maria och fortsätter.

– Det finns fortfarande många företag som föredrar någorlunda traditionella kontor, samtidigt som trenden går mer mot ökad flexibilitet och nya arbetsformer. Men även de mer traditionella företagen vill ha flexibilitet i lokalerna och alla vill ju förstås ha tillgång till massor av service. GT30 passar lika bra för de företagen som för start-ups, frilansande kreatörer och tillväxtföretag.

Service och flexibilitet

Just service och flexibilitet är det som utmärker GT30, enligt Maria Krumlinde. Och servicen är påtaglig så fort man kommer in i huset. Här möts man direkt av en reception, som förutom att hälsa besökare välkomna, även tar hand om alla hyresgäster i huset och ser till att de får precis den hjälp de vill ha för att kunna sköta sin verksamhet. Från skjorttvätt och posthantering, till catering och konferensservice.

– Oavsett om du hyr ett helt kontorsplan, ett skrivbord för dig själv eller bara blir medlem i GT30, så har du tillgång till allt huset har att erbjuda, från gym och parkeringsservice till ljudstudios och hörsal. Och eftersom mötesrum i alla storlekar finns i huset klarar du dig med mindre lokaler än du annars skulle gjort, säger Maria.

worklounge för nätverkande

Nedanför receptionen öppnar sig den stora workloungen, där man kan ta informella möten, en fika eller sitta och jobba när man inte vill sitta på kontoret.

– Workloungen ger tillfällen till nätverkande med de andra företagen i huset och det är en av de viktigaste fördelarna med huset. Hyresgästerna skapar synergieffekter och affärsmöjligheter åt varandra. GT30 är inget kontorshotell, det är en kontorsklubb, säger Maria.

Liv från morgon till kväll

Något som också bidrar till den goda stämningen i huset är den nyöppnade gastrobaren Penny & Bill och det tillhörande bagericaféet The Bakery. Här kan såväl hyresgäster som andra besökare njuta av förstklassig mat och dryck från tidig morgon till sen kväll. Bakom konceptet står den välrenommerade Lux-gruppen med stjärnkocken Henrik Norström.

– Restaurangen och caféet bidrar till att GT30 är levande från tidig morgon till sen kväll. Här kan man ta AW med kollegorna, beställa catering till mötet eller bara ta med sig en fräsch lunch till sitt kontor, berättar Maria.

Med tanke på det stora intresset för både kontor och skrivbordsplatser i GT30 så verkar de ha träffat rätt med konceptet.

– Ja, det verkar som företagen fått upp ögonen för att det finns andra sätt att jobba. Jag tror att coworking-trenden är här för att stanna, avslutar Maria Krumlinde.

Författad av Mikael Kjellberg, Kampai Kommunikation AB

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.