Ska ni byta lokaler eller förändra er befintliga lokal? Kika på detta först!
12 mars 2021
Att flytta till nya lokaler är en fantastisk möjlighet att vitalisera och modernisera sin arbetsplats! Förberedelserna inför flytten blir ofta startskottet för en mycket större diskussion kring vilken arbetsplats man är – och vilken man vill vara. Ta vara på den möjligheten!
Att byta lokaler eller förändra de befintliga handlar inte bara om fysisk miljö och nya kvadratmeter. Tvärtom, nya lokaler eller större förändringar ger er många möjligheter att förnya arbetssätt, bygga varumärke, effektivisera möten och underlätta erfarenhetsutbyte. Och, inte minst, skapa nya spännande och inspirerande möjligheter för era medarbetare!
Men hur börjar man?
Först och främst: starta med research. Det viktigaste är att läsa in sig och planera er nya arbetsplats utifrån ett holistiskt perspektiv.
Börja med grundläggande frågor som:
- Vilken arbetsplats är vi idag – vilken vill vi vara i framtiden? Vilken vision har vår arbetsplats?
- Vilket värde ska vår fysiska arbetsplats ge till våra medarbetare, kontra att arbeta på distans?
- Vad har hänt med företaget och vår omvärld sedan vi flyttade in i våra nuvarande lokaler?
- Hur påverkar stora samhällstrender vårt val av lokaler och var de ska ligga, hur de ska utformas samt vilken teknisk infrastruktur de måste ha?
- Hur har andra gjort och tänkt när de bytt lokaler? Vilka intressanta case kan vi inspireras och lära av?
- Hur ska vår arbetsplats fortsätta att vara en attraktiv miljö för våra medarbetare, även i framtiden?
Gör en behovsanalys
Med god research i botten kan ni göra en bredare behovsanalys, innan ni gör förändringen. På det sättet säkrar ni att de lokaler ni väljer faktiskt följer er arbetsplatsstrategi och era framtida behov.
Ett bra ställe att göra research på, helt kostnadsfritt, är att besöka kunskapsbanken på arbetsplatsenifokus.se/kunskapsbank. Där hittar ni mängder av smarta kunskapsinlägg med guider, checklistor, artiklar, råd från forskare och case som ger inspiration, tips och idéer.
Där kan ni bland annat få svar på frågor som:
- Hur ska vi förbereda våra nya lokaler för moderna möten och arbetssätt?
- Hur vill vi att den fysiska miljön ska se ut och fungera?
- Ska lokalerna underlätta digitala möten och distansarbete?
- Ska vi arbeta zonindelat och aktivitetsbaserat – vilka är fördelarna?
- Hur kan HR tänka för att skapa en attraktiv, levande arbetsplats?
Hitta rätt leverantörer
På arbetsplatsenifokus.se hittar du dessutom en bredd av leverantörer, forskare och experter som du kan ta hjälp av för att planera, genomföra och utvärdera era nya eller befintliga lokaler.
Hur kan du öka kunskapen hos er?
Du kan spara intressanta kunskapsinlägg, guider och leverantörer genom att öppna ett kostnadsfritt konto! På det sättet samlar du all kunskap som du behöver för er planering, på ett och samma ställe. Du kan enkelt dela all kunskap på dina sociala medier men också kopiera länkar som du kan skicka ut till er ledning, ledare och medarbetare, med följdfrågor för att öka kunskapen i er organisation.
Så hur kommer man igång?
1. Besök kunskapsbanken på arbetsplatsenifokus.se
2. Läs in dig på allt som rör framtidens arbetsplats och nya arbetssätt.
3. Hjärtmarkera enkelt de kunskapsinlägg och leverantörer som du tycker är intressanta.
4. Spara dina favoriter genom att öppna ett kostnadsfritt konto och samla all kunskap på ett ställe.
Lycka till med er nya – eller förändrade – lokaler. Välkommen att besöka arbetsplatsenifokus.se – Sveriges största kunskapsplattform för framtidens arbetsplatser!