”Vi gör kontor som folk älskar”

21 april 2020

Patrik Åström, vd på Helio, berättar om coworkingaktörens framfart i Stockholm som genom åren alltid jobbat utifrån människans behov för att skapa ett levande och nytänkande kontor.

Foto: Mattias Hamrén

Helio började med coworking innan ordet var etablerat. Resan började redan i slutet av 90-talet, mitt i IT-boomen för de så kallade dotcom-bolagen. Då såg kontorskraven ut på ett helt annat sätt. Helio kunde dock erbjuda något som många andra kontor inte kunde vid den tiden, nämligen ett fungerande bredband. Och det visade sig vara ett tämligen enkelt och vinnande koncept. 

Att skapa upplevelser och en personlighet i kontoren är vad vi lägger mycket tid och energi på.

– Vi var ett jäkligt bra kontor för IT-start ups på Hötorget. Det kryllade av folk. Bara man hade bredband så kom det folk. I dag är den konkurrensfördelen lite förbi. Sedan dess har vi bara vuxit, säger Patrik Åström, vd på Helio.

Grunden var lagd. Själv köpte Åström företaget 2009. Med en bakgrund inom hotell-och restaurangbranschen såg han tydligt hur vissa element från den världen också skulle kunna fungera i kontorsbranschen. Kontorsbranschen hade då också börjat förändrats och coworking var ett koncept som nu hade börjat ta fäste på den svenska marknaden. 

– Folk började frilansa mer och fler nya företag startade. Digitaliseringen hade också börjat på olika sätt. Vi sa att vi skulle skapa något som passade dessa nya typer av företag. 2010 lanserade vi på Hornstull. Men vi kallade det bara för kontor. Och det gör vi fortfarande. Själva begreppet är irrelevant. Visst, kraven på kontor har förändrats, men det vi jobbar med är fortfarande ett kontor, säger Patrik Åström.


Snabb tillväxt

Efter Hornstull satsade man vidare. Fler anläggningar öppnade i bland annat Kista och i DN-skrapan på Kungsholmen. En kraftig tillväxt som tills i dag har resulterat i sex anläggningar i Stockholm. En milstolpe i Helios historia kom när de öppnade på Grev Turegatan 30. 

– När vi gjorde GT30 var det ett problemhus. De hade hög omsättning på hyresgäster och ingen ville riktigt sitta där. Folk tyckte att det låg på fel ställe, och det var många saker som inte talade för huset. Nu är det kö för att sitta där och det har gått från problemhus till ikonhus, säger Patrik Åström.

GT30 är Helios största anläggning sett till både yta och medlemmar. Hornstull, där Lokalguiden träffar vd:n Patrik Åström är den minsta. Varje dag går cirka 1 000 personer till GT30, motsvarande siffra landar på cirka 70 personer i Hornstull. Skillnaden till trots är det samma principer som omfamnar båda och i förlängningen alla Helios anläggningar. Medan de traditionella fastighetsbolagen jobbar med hårda värden som kvadratmeter, golv, tak och miljöcertifieringar, fokuserar Helio istället på människorna som arbetar på kontoret. Den distinktionen har varit vägvinnande för bolaget, menar Åström.

– Det kanske har med vår bakgrund inom hospitality att göra, men vi är väldigt människocentrerade. Att skapa upplevelser och en personlighet i kontoren är vad vi lägger mycket tid och energi på. På samma sätt när vi för tio år sedan lyssnade på frilansarnas behov, på samma sätt får man lyssna på vad de små, mellanstora och stora bolagen har för behov i dag, säger han.


Kontor i ständig utveckling

Kontorskraven är alltså inte statiska, menar Åström. Genom åren har de jobbat med olika typer av service i sina anläggningar. Allt från personlig träning till en inspirerande föreläsningar. En period serverade de också bara helvegetarisk mat. 

– Innehållet kommer att ändras kontinuerligt. I dag är vi kanske mer mötesintensiva än vad vi har varit innan. Det är olika saker som driver ett kontorshus som folk älskar. Men lyssna och våga prova, då brukar det bli ganska bra.

Om ett kontor ger lärande, inspiration, medmänsklighet, utbyte, stimulans och bra funktion, då är det ett väldigt bra kontor. 

En tydlig trend i Stockholm är att fler större bolag har börjat söka sig till coworkinganläggningar. I den hårda nyrekryteringskonkurrensen brottas många företag med att även kunna erbjuda en lockande fysisk arbetsplats. Ett kontor med stora möjligheter och service kan vara avgörande när nästa medarbetare ska anställas. 

– Om ett kontor ger lärande, inspiration, medmänsklighet, utbyte, stimulans och bra funktion, då är det ett väldigt bra kontor. Då spelar det ingen roll om företaget är litet eller stort, nytt eller gammalt. Det som har hänt är att stora bolag vågar prova lite oortodoxa lösningar. I början var det många frilansare som behövde den typen av kontor. I dag kommer förfrågningar från mycket större företag och där har vi sett en svängning, säger Patrik Åström.