AI-gap på svenska arbetsplatser

Publicerad: 14 oktober 2025

Hur ser den praktiska användningen av generativ AI ut på svenska arbetsplatser? Det svarar en ny undersökning genomförd av Talent Navigation Group (TNG) på. Resultatet visar att användningen accelererar på bred front, samtidigt som ledarskapet ofta halkar efter. Bristen på strategi, riktlinjer och utbildning skapar inte bara ett växande AI-gap, utan också ett ledarskapsvakuum.

En bild över vad som ser ut att vara ett kretskort i ljust turkost färg.
Bild: Unsplash

Det är i researchrapporten "TNG Insights 2025: Nya perspektiv på ledarskap i AI-eran. Från hype till handling – medarbetarnas krav och chefens möjligheter” som rekryterings- och konsultföretaget TNG lyfter fram hur AI används på svenska arbetsplatser.

Närmare 850 chefer och specialister inom tjänstemannasektorn har deltagit i undersökningen för att ge en tydlig nulägesbild över hur AI faktiskt används och uppmuntras på svenska arbetsplatser. Utifrån flera perspektiv. Resultatet speglar ett brett tvärsnitt av branscher och roller – från HR och IT till ekonomi, teknik och försäljning.

Medarbetare tar redan initiativ, lär sig själva men saknar stöttning från organisationen. Ledare famlar ofta med att bedöma AI-kompetens, upprätta riktlinjer och hantera riskerna.

– Rapporten riktar sig till chefer. Här finns fakta, branschjämförelser och insikter som hjälper dem förstå nuläget, identifiera riskerna och framför allt: ta de första konkreta stegen till att stärka sitt AI-ledarskap, säger Åsa Edman Källströmer, VD på TNG som fortsätter: Först när AI leds med strategi, etik och mod kan vi stänga gapet, stärka ledarskapet och omsätta potentialen och ökad effektivitet i verkligt värde.

Några findings från TNG:s rapport


AI är redan vardag:
72 % av svenska tjänstemän använder generativ AI i sitt arbete – från HR till IT och försäljning. 83 % av cheferna använder AI, jämfört med 64 % av medarbetarna.

AI-adoption utan styrning:
Endast 17 % uppger att deras arbetsplats har en tydlig AI-strategi. 41 % säger att det dessutom helt saknas riktlinjer eller AI-policy.

Branschmognad varierar:
HR, kommunikation och IT ligger längst fram, medan andra funktioner släpar efter. Resultatet blir en splittrad utveckling där kunskap och potential varierar kraftigt inom organisationer.

Ökad effektivitet och innovationskraft – som inte mäts:
79 % av respondenterna uppger att de spar minst 30 minuter per dag med generativ AI. 47 % uppger att de blivit mer innovativa. Ändå mäter få organisationer effekterna. Hela 77 % av cheferna och 69 % av medarbetarna uppger att effekten inte mäts.

Förvirrade förväntningar och självdriven kompetensutveckling:
62 % av chefer säger att de uppmuntrar AI-användning bland personalen, men bara 19 % av medarbetarna upplever att det faktiskt förväntas av dem. Samtidigt har 4 av 10 aldrig fått någon utbildning eller introduktion inom området.

Lågt risktänkande:
Få upplever att deras jobb är i fara och hela 61 % har inte fått vägledning kring AI-hallucinationer och bias i språkmodellerna. Samtidigt visar undersökningen att felaktig data upplevs som det största hotet med AI.

Chefer värderar inte AI-kompetens:
8 av 10 chefer använder AI i sitt eget arbete. Men bara 1 av 10 tycker att AI-kompetens är mycket viktig vid rekrytering.

AI kan bygga arbetsgivarvarumärket:
Nästan hälften har sökt jobb under det senaste året med hjälp av AI, och 4 av 10 prioriterar arbetsgivare som är tydliga med sina AI-satsningar.

Se alla lediga lokaler i Sverige här.

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.