Svenskar upplever att de är för gamla för vidareutbildning
Publicerad: 18 december 2025
Kompetenskrisen och den höga arbetslösheten fortsätter tillta. En oväntad bromskloss pekas ut av svenskarna själva: ålder. En fjärdedel uppger att de känner sig för gamla för att studera vidare, trots en arbetsmarknad i akut behov av ny kompetens. Det visar en undersökning från IHM Business School.
– Vi har fortfarande en stelbent syn på lärande och förknippar det instinktivt med studieåren tidigt i livet. Livslångt lärande är avgörande för att hålla oss relevanta i ett snabbrörligt och allt längre arbetsliv, säger John Mellkvist, generalsekreterare på Pluskommissionen.
Attityden till vidareutbildning i Sverige är i grunden positiv där 64 procent delar den bilden, men rädslan för att uppfattas som ”för gammal” sätter stopp för många. Bland personer i åldern 50–64 år uppger 33 procent att just åldern är ett hinder för att studera. Hälften (50 procent) i samma åldersgrupp upplever dessutom att ålder står i vägen för deras karriärdrömmar.
Nästan varannan svensk (45 procent) anser att andra ser deras förmåga att lära sig nytt som begränsad på grund av ålder. Den typen av normer riskerar att direkt undergräva både motivation och framtidstro.
– Den åldersdiskriminering som finns på arbetsmarknaden märks redan i 40-årsåldern. Det kan säkerligen trigga bromsmekanismer för någon som funderar på att vidareutbilda sig mitt i karriären, när det snarare borde vara en sporre. Här har vi som utbildningsaktör en viktig roll för att visa att våra utbildningar lämpar sig för livslångt lärande, oavsett ålder, säger Ricki Petrini, CMO på IHM Business School.
Arbetsmarknaden skriker efter kompetens, inom allt från tech till kommunikation. Samtidigt upplever många att studier krockar med ekonomi, åldern, tidsbrist eller livet utanför jobbet. De vanligaste hindren är:
- - Ekonomiska hinder (26 procent)
- - Oro för att vara ”för gammal” (23 procent)
- - Tidsbrist (18 procent)
- - Svårt att kombinera med privatliv (14 procent)
– Om Sverige ska behålla sin konkurrenskraft måste vi säkerställa att människor vågar ta steget att fylla på med ny kunskap genom hela yrkeslivet, säger Mats Engström, strategisk utvecklingschef på IHM Business School.
Se alla lediga lokaler i Sverige här.