Fler satsar på kaffe på jobbet

16 januari 2024

En undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av kafferosteriet Löfbergs att en slående majoritet av svenskarna anser att kaffet på jobbet ska vara gratis. Hela 80 procent svarar ja på frågan om kaffet på arbetsplatsen ska vara gratis för anställda.

En undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av kafferosteriet Löfbergs visar att en slående majoritet av svenskarna anser att kaffet på jobbet ska vara gratis.
En undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av kafferosteriet Löfbergs visar att en slående majoritet av svenskarna anser att kaffet på jobbet ska vara gratis.

- Med respekt för att ekonomin är ansträngd på många håll så kostar det förmodligen mer att inte bjuda medarbetarna på kaffe med tanke på hur mycket irritation och missnöje det skapar, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

- Fikastunden och surret kring kaffemaskinen betyder mycket för trivseln på arbetsplatsen, och jämfört med andra alternativ är kaffe en väldigt prisvärd investering för att skapa nöjda medarbetare. Arbetsgivare som inte bjuder på kaffet biter sig själva i svansen.

Fler satsar på kaffe på jobbet

Samtidigt som vissa drar in på kaffet, märker Löfbergs ett ökat intresse från arbetsgivare som använder kaffe på jobbet för att stärka arbetsgivarvarumärket. Gott kaffe och en schysst fikaupplevelse har blivit ett verktyg i kampen om medarbetare.

- Vi får fler och fler förfrågningar från företag och organisationer som vill satsa på baristor, specialkaffe, kaffeprovningar och andra upplevelser för sina anställda. Det ger mycket tillbaka till arbetsplatsen, både socialt och för att uppfattas som en attraktiv arbetsgivare, säger Anders Thorén.

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.