Det djurvänliga kontoret

4 januari 2022

Rekordmånga har skaffat hund det senaste året och fler och fler arbetsgivare kan stå inför beslutet att tillåta sällskapsdjur på kontoret. Sex av tio amerikanska företag uppger i en undersökning att de vill göra kontorslivet mer flexibelt för hundägare. Bland yngre medarbetare kan möjligheten att ta med sällskapsdjur till kontoret vara avgörande för valet av arbetsgivare.

hund på kontoret.jpg
Åsa Dufva med hunden Joy.

På Royal Canin utgör djurvänliga kontor en väsentlig del av arbetsplatskulturen. Företaget delar här med sig av tips på hur du som arbetsgivare anpassar arbetsplatsen och tar hänsyn till dina medarbetares såväl som de fyrbenta vännernas välmående.

- Gränsen mellan hem och jobb har förändrats de senaste 18 månaderna. Nu står vi alla inför ett nytt skede, där nya perspektiv och en annan flexibilitet än de klassiska kontorsnormerna efterfrågas, säger Tessi Romell, vd på Royal Canin Nordics.

Husdjuren är välkomna

En undersökning bland 500 amerikanska chefer utförd av Banfield Hospital, som ägs av Mars Inc., uppger sex av tio företag i USA att de vill göra kontorslivet mer flexibelt för sällskapsdjursägare efter pandemin. Dessutom visar ytterligare en undersökning att en av två i generation Z, och en av tre millennials, överväger att söka andra jobb efter pandemin om arbetsplatsen inte välkomnar sällskapsdjur.

Att som arbetsgivare kunna erbjuda flexibla lösningar och bidra till balans mellan medarbetarnas arbetstid och deras privata tid tror jag kommer vara en konkurrensfördel i allt större utsträckning

- Jag skulle rekommendera arbetsgivare att läsa på och tänka till kring frågan om djurvänliga kontor. Att som arbetsgivare kunna erbjuda flexibla lösningar och bidra till balans mellan medarbetarnas arbetstid och deras privata tid tror jag kommer vara en konkurrensfördel i allt större utsträckning, säger Tessi Romell.

En policy är viktigast

På Royal Canins Nordenkontor i Köpenhamn är hundar inte bara välkomna, utan de utgör en väsentlig del av arbetsplatskulturen. På kontoret finns ett hundrum där ljussättning, luft och bakgrundsmusik är anpassade efter hundarnas bästa. Innan en medarbetare tar med sin hund till kontoret för inskolning så skriver ägaren under ett avtal som bland annat ställer krav på vaccinationer, rumsrenhet och hundens beteende.

- Om en verksamhet beslutar sig för att tillåta att medarbetarna tar med sin hund till kontoret är det viktigt att det finns en tydlig policy. Till exempel får inte hundar störa arbetet genom att skälla eller vara lösa på Royal Canins kontor, säger Tessi Romell.

Jonas Dahlqvist arbetar på ekonomiavdelningen på Royal Canin och tycker att hundarna tillför glädje men även en lugnande miljö. Hundarnas närvaro leder dessutom till ökad gemenskap medarbetarna emellan. Han uppskattar även att kontoret är flexibelt planerat så att det finns olika möjligheter vid val av arbetsplats.

- Vi har ett öppet kontorslandskap där hundar tillåts, men även djurfria avdelningar. Utöver det finns även bokningsbara mötesrum och enskilda rum som är ljudisolerade om man behöver arbeta ostört, säger Jonas Dahlqvist, Finance Associate på Royal Canin. 


Prioritera det som är bäst för hunden

Det är ett stort ansvar för den som vill ha med sin hund till sin arbetsplats. Hunden måste vara tränad och redo, men framför allt måste den må bra av alla de intryck som en djurvänlig arbetsplats innebär.

- En hund som har vuxit upp under en pandemi, och därmed haft ett ganska skyddat liv under sin första levnadstid, kan bli nervös eller stressad över nya saker den ser och upplever. För att förbereda hunden bör den få träna på att vistas i olika miljöer och att hantera att lämnas av sin husse eller matte, ensam eller i en annan ”flock”, utan att bli osäker och börja gnälla, skälla eller yla. Det viktigaste är att alltid utgå från hundens individuella förutsättningar, säger Åsa Dufva husdjursagronom på Royal Canin.

Royal Canins tips på policy

1. Skapa ett dedikerat team

Det är bra om teamet består av medarbetare från HR, någon med juridisk kompetens och representanter från olika delar av organisationen. För att inkludera allas åsikter och engagemang kan en enkät skickas ut till alla medarbetare. Denna kan innehålla vilka sällskapsdjur som avses, hur ofta de ska få vara på kontoret samt vilka regler som är viktigast för ägarna respektive de medarbetare som inte äger sällskapsdjur.

2. Ta fram en tydlig policy 

Vilka sällskapsdjur är det som får vara på arbetsplatsen? När och hur ofta? Var får sällskapsdjuren vistas? Dessutom bör policyn inkludera en process som beskriver hur eventuella problem ska hanteras

3. Skriv avtal med medarbetarna

Ta även fram ett avtal som medarbetare som vill ha med sina hundar och katter på arbetet kan underteckna. Detta för att garantera att de är införstådda med policyn och de förutsättningar som gäller.

Fyra fördelar med djurvänliga kontor

1. Minskar stress och ångest: Djurägare slipper ha dåligt samvete över att ha lämnat sitt sällskapsdjur hemma och hunden eller katten får tillsyn och omsorg under större delen av dygnet.

2. Bättre fokus och hälsa: Medarbetare som tar en promenad med sin hund under lunchen får både mental avkoppling och fysisk aktivitet och kan därmed fokusera bättre på arbetet under övrig tid.

3. Främjar sociala interaktion: Hundar och katter fungerar som sociala länkar mellan människor och ökar interaktionen mellan medarbetare på kontoret.

4. Ökar lojaliteten: Anställda som upplever att de har en bra balans mellan arbete och privatliv är ofta mer lojala till sin arbetsgivare och får en högre arbetsmoral.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.