De är mindre positiva till AI

24 april 2025

En ny global undersökning visar tydliga skillnader mellan hur kvinnor och män i Sverige förstår, använder och upplever AI. Kvinnor är generellt mindre positiva till AI, använder tekniken i lägre grad och är mindre bekväma med AI. ”För att Sverige inte ska halka efter i AI-utvecklingen måste vi arbeta för mer inkludering och förståelse. AI handlar om att skapa värde och då behövs olika perspektiv”, säger Charlotta Kvarnström på EY.

En kvinna med blont hår och svart kavaj har VR-glasögon på huvudet.
Besökare på Women in Tech 2024 i Stockholm. Bild: Michael Öster

Svenskarna skiljer sig mellan könen i inställning till AI. Kvinnor uppger lägre förståelse, entusiasm och användning av AI. Enligt undersökningen från rådgivnings- och revisionsföretaget EY har kvinnor i Sverige i lägre grad än män en god förståelse för AI – 16 procent jämfört med 23 procent bland män. Upplevelsen av hur AI påverkar vardagen visar att 35 procent av kvinnorna svarar att AI har en positiv inverkan i deras dagliga liv, jämfört med 41 procent av männen. Undersökningen bygger på svar från över 15 000 personer i 15 länder, däribland 1 002 personer i Sverige.

När det gäller framtidstro och entusiasm inför AI är även där kvinnorna mer tveksamma. Färre kvinnor än män tror att de positiva effekterna av AI överväger de negativa, och de känner i lägre grad att AI förenklar deras liv. Oron är dock utbredd bland både kvinnor och män – främst kopplat till AI:s roll i spridning av desinformation och risken för manipulation.

– Vi ser en skillnad i upplevelse och användning av AI, och det är något vi behöver ta på allvar oavsett vilken grupp i samhället det handlar om. För att Sverige inte ska halka efter i AI-utvecklingen måste vi arbeta för mer inkludering och förståelse. AI handlar om att skapa värde och då behövs olika perspektiv, säger Charlotta Kvarnström, partner och rådgivare inom teknik-, media- och telekommunikationsindustrin på EY.

Skillnaderna märks också i hur tekniken används. Kvinnor rapporterar generellt en lägre användning av AI inom arbete och informationshantering, som exempelvis att sammanfatta dokument, få finansiell rådgivning eller skriva texter. Däremot uppger fler kvinnor att de använder AI som kreativt stöd inom exempelvis konst, poesi och andra fritidsintressen.

AI kräver mer än teknisk kompetens

För att tekniklösningar ska skapa värde är förståelse viktigt. Perspektivet på AI-kompetens behöver breddas.


– För att lyckas med AI krävs mer än kunskap om tekniken – det krävs förståelse för affären, för användarna och för det samhälle tekniken verkar i. Som en del i arbetet med att öka förståelsen och inkluderingen inom techområdet är EY engagerade i Nordens största teknikkonferens för kvinnor, Women in Tech. Fokus för vårt deltagande vid årets konferens är att bredda synen på vilken kompetens som behövs för att skapa framgång med AI och tydliggöra hur det går att skapa värde, men även mäta värdet och avkastningen av generativ AI, säger Charlotta Kvarnström.

Se alla lediga lokaler i Sverige här. 

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.