Byggstart för IKEA Mölndal

15 maj 2018

27 april startades bygget av IKEAs nya varuhus i Mölndal. Efter år av planering är alltså spaden i backen ett faktum och ett nytt varuhus på 37 000 ska byggas bredvid det gamla som håller öppet under hela byggtiden. Nästa steg är att utveckla Shopping Park Kållered, som ägs av IKEA Centres, till ett köpcentrum om 40 000 kvm som ska integreras med det nya IKEA-varuhuset så att man kan gå torrskodd emellan.

Ikea_Foto Inter IKEA Systems B.V..jpg
Foto: Inter IKEA Systems B.V.

Det nya IKEA-varuhuset har planerats sedan 2014 tillsammans med Mölndals kommun och IKEA Centres och den 27 april startades äntligen bygget efter att Coop-fastigheten rivits. Fokus är ett mer tillgängligt varuhus för de många människorna i Västsverige, nya sätt att erbjuda fantastisk inspiration, lösningar och kompetens för livet hemma. IKEA Kållereds nya hem är ett gigantiskt handelsprojekt – ett omfattande arbete som startar nu.

IKEA-koncernen satsar 50 miljoner i infrastruktur i och omkring Kålleredsmotet.

– IKEA Kållered har funnits i 46 år och vi tar emot över två miljoner kunder per år. Vi vill att fler av dessa ska välja annat sätt än bil för att komma hit och är därför extra glada för att vi kommer ha en direkt koppling mellan kollektivtrafik och varuhusentré som bland annat ska inspirera till detta avslutar Anna Bryngelsson, varuhuschef IKEA Kållered.

– För Mölndals stad är nya IKEA Kållered ytterligare ett bevis på att Mölndal växer. Vi är glada för denna satsning, inte minst att det kommer bli enklare att ta sig till det nya varuhuset med buss, tåg och cykel säger Marie Östh Karlsson, Kommunstyrelsens ordförande, Mölndals stad.

IKEA Centres ambition är även att utveckla Shopping Park Kållered under de närmsta åren. Målet är att bygga ett helt nytt shoppingcenter om 40 000 kvm som erbjuder positiva upplevelser med ett brett utbud av butiker, restauranger och service. Ambitionen är att shoppingcentret ska bli den mest attraktiva mötesplatsen för besökare i Göteborgsregionen. 

– Vi har en gemensam vision om det här handelsområdet tillsammans med kommunen, säger Anna Pilkrona Godden, kommunikationsansvarig för expansion och affärsutveckling på IKEA till Göteborgs-Posten.


Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.