Visioner för Backaplan

9 november 2021

Backaplan ska förvandlas till en helt ny levande stadsdel med kontor, bostäder och köpcentrum- mellan Kvillestaden och Brunnsbo. Nu lanseras sajten Framtidens Backaplan, där man kan ta del av visionen och följa framväxten av Göteborgs nya centrum.

Det nya Backaplan blir en helt ny dynamisk del av Göteborgs nya centrum, och är en del av det största stadsutvecklingsprojektet i modern tid. Nu lanseras FramtidensBackaplan.se, en sajt som kommer att bjuda på visionsbilder och innehåll som förmedlar vad som är på gång nu och vad som planeras i ett framtida Backaplan. 

Bakom sajten finns de samarbetspartners som är delaktiga i framväxten av det nya Backaplan: Skandia Fastigheter, Balder, Riksbyggen, KF Fastigheter och Göteborgs Stad. I planerna ingår runt 7 000 nya bostäder, 140 000 kvm handelsytor, gröna parkområden, kulturhus, kontorsbyggnader, skolor och samhällsservice som ska växa fram de närmaste tio-femton åren.

Omvandlingen har redan startat och det känns väldigt bra att kunna visa en del av hur det kommer vara att leva, verka och bo här

– Det har varit väldigt spännande att se hur visionerna blivit tydligare i takt med att den första detaljplanen godkänts. Mycket arbete återstår, men redan nu kan vi berätta en del om vad som faktiskt är på gång i området, säger Johanne Gabrielson, marknadsansvarig Backaplan, Skandia Fastigheter.

Bakom webbplatsen ligger ett gediget gemensamt arbete från fastighetsägarna och staden som bland annat utmynnat i visionen om ”den kraftfulla staden”. Och det är verkligen en kraftsamling som nu görs för att förtäta Göteborg och forma detta nya centrum norr om älven. Framtidens Backaplan ingår i Vision Älvstaden som för närvarande är Nordens största stadsutvecklingsprojekt, med målet att stärka stadskärnan och knyta ihop staden över älven. 


– Vi vet att intresset är stort. Sajten vi nu lanserar blir ett slags skyltfönster där vi visar vilken sorts stad vi vill bygga tillsammans. Den kommer att leva med projektet som i sin tur kommer att utvecklas under lång tid. Sajten speglar den genuina framtidstro vi känner inför detta, säger Martin Lundblad, sälj- & marknadsansvarig Göteborg Riksbyggen.

Många konkreta beslut om områdets gestaltning ligger i framtiden, därför är sajtens huvudsakliga syfte just nu att ge en unik känsla av hur det framtida Backaplan kan komma att se ut, att förmedla en vision:

 – Det är en kommunikativ utmaning att berätta om något som till så stor del ännu är ovisst. Samtidigt har omvandlingen redan startat och det känns väldigt bra att kunna visa en del av hur det kommer vara att leva, verka och bo här, säger Simon Cederqvist, sälj- och marknadskoordinator, Balder.

Läs mer här

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.