Stationsområden i utveckling

24 augusti 2021

Det finns många planer kring centralstationerna i både Malmö, Lund och Helsingborg. Vissa projekt är redan startade och flertalet ligger på vänt. Gemensamt är att det handlar om stadsutveckling på hög nivå – i stationsnära, attraktiva lägen.

I Malmö är det Nyhamnen som är föremål för stadsutveckling kring Centralstationen. Här ska det gamla hamnområdet förvandlas till en självklar del av Malmö city. På gammal utfyllnad av Öresund från sent 1800-tal gör staden plats för 9 000 bostäder, 21 000 nya och gamla arbetsplatser och inkluderande, offentliga miljöer med blå och gröna värden.

En fördjupad översiktsplan för Nyhamnen antogs av Malmö kommunfullmäktige i december 2019. Enligt den ska Nyhamnen bidra till att stärka Malmös attraktivitet, för boende samt som etableringsplats och nav för näringslivet.

Det är intressant att se både hur ett nytt mötesforum kan binda ihop västra Lund med resten av stadskärnan och hur platsens närhet till stationen kan utnyttjas.

Utbyggnaden kommer att ske etappvis under flera decennier med tillgängligheten till kajer och hav som ett bärande element. Nya stadsmiljöer med bostäder växer fram direkt vid vattnet, genom utfyllnader av den inre delen av Nyhamnsbassängen, nya kanaler samt två nya öar vid Nyhamnspiren och längs kajkanten mot området Dockan i Västra Hamnen.

Öarna blir bilfria ovan mark, men det ska vara möjligt att ta sig med bil till och från öarna genom en tunnel. Gång- och cykelbroar blir en länk mellan öarna och resten av staden, andra broar över bangården vid centralstationen binder samman Nyhamnen med stadens allra äldsta delar.

Norr och öster om Malmö Centralstation är utvecklingen redan igång. Den allra sista etappen beräknas pågå under åren 2040–2050.

Smörkajen

Smörkajen, alldeles vid havet och Malmö Centralstation, är det första stora steget till en tät, hållbar stadsdel i centrala Malmö. Området kommer få en blandning av bostäder och verksamheter, en ny park samt tillgängliga kajer, stråk och mötesplatser.

Detaljplanen för Smörkajen beräknas gå ut på granskning hösten 2021, efter samråd hösten 2020. När planen vunnit laga kraft blir markanvisningar aktuella. De första byggprojekten skulle kunna starta under slutet av 2023. Det unika läget vid vattnet och områdets historia kring sjöfart och handel präglar Smörkajen, samtidigt som området får en helt ny karaktär med olika kvartersformer, mötesplatser och stråk. Här planeras för cirka 550 nya bostäder och många nya arbetsplatser.

carlsgatan

Carlsgatan är den större gata i Nyhamnen som ligger närmast Malmö C. I området intill byggs och planeras för flera större kontor och bostadshus, samt ett gång- och rekreationsstråk som löper längs med bangården. Carlsgatan ska också byggas om och anpassas efter framtida behov. Omvandlingen har redan börjat, i form av Castellums bygge av E.ONs nya, nordiska huvudkontor och de nya lokalerna för Domstolsverket. Läs mer om dessa projekt på sidan 30. Just nu byggs också butikslokaler i bottenplan på norra sidan om gatan och två planerade bostadsprojekt på södra sidan. En ombyggnad av själva gatan planeras ske i etapper, med start i slutet av 2021.

mötesforum i lund

I Lund planeras det för ett nytt mötesforum, precis väster om centralstationen. Det är Skanska som äger marken där den tidigare tingsrätten ligger och de har ansökt om planläggning för ett mötesforum med bland annat hotell, kontor och konferensverksamhet. Skanska har under våren arrangerat ett parallellt arkitektuppdrag för att få olika idéer på hur platsen och byggnaden kan utformas på bästa sätt och tre arkitektkontor (se bilder nästa sida) har lämnat förslag. Lundaborna har fått vara med och tycka till och nu i juni fattas ett preliminärt beslut om vilket eller vilka av förslagen man helst vill att Skanska går vidare i arbetet med att ta fram en ny detaljplan.


– Det är intressant att se både hur ett nytt mötesforum kan binda ihop västra Lund med resten av stadskärnan och hur platsens närhet till stationen kan utnyttjas. Och i ett parallellt uppdrag finns möjligheten att vidareutveckla något av förslagen eller att plocka godbitarna, säger Hans Juhlin, stadsbyggnadsdirektör i Lunds kommun, i ett pressmeddelande.

Nyligen tog kommunstyrelsen ett beslut att reservera kommunal mark för en eventuell försäljning till Skanska vilket innebär ett steg framåt i processen. I höst planeras förslaget till planprogram att gå vidare till samråd.

kontorsytor för både stora och små

På västra sidan av Lunds centralstation ligger Raffinaderiet 3, mellan Posthornet 1 och Raffinaderiet 5. Här har Wihlborgs Fastigheter tidigare skapat nya kontorsytor men tar sig nu an det sista befintliga huset i kvarteret. Här ska de renovera och bygga om 4 900 kvm i ett över 100 gammalt hus. Därefter ska även en ny huskropp på cirka 900 kvm länkas samman med den befintliga fastigheten.

framtiden runt helsingborgs c

Nyligen presenterade Helsingborgs stad och Wihlborgs ett gemensamt förslag om framtida utveckling för området runt Helsingborg C. Förslaget visar hur man kan underlätta för en framtida fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och samtidigt skapa en attraktiv stadsdel med nya kontor, bostäder och en hållbar livsmiljö.

– Wihlborgs är en stor fastighetsägare i Helsingborg och de senaste två åren har vi investerat över två miljarder i nya projekt och förvärv av fastigheter i Helsingborg. I det ligger stora möjligheter och även ett stort ansvar.

Bakgrunden till utredningen är förslaget om en fast förbindelse för både tåg och vägtrafik mellan Helsingborg och Helsingör. Att ansluta tågförbindelsen till Helsingborg C kräver planering och lösningen behöver tas fram tidigt så att man i övrig stadsutveckling kan ta vara på de möjligheter som uppstår. 

– Wihlborgs är en stor fastighetsägare i Helsingborg och de senaste två åren har vi investerat över två miljarder i nya projekt och förvärv av fastigheter i Helsingborg. I det ligger stora möjligheter och även ett stort ansvar. Vi har ett gott samarbete med hela staden och är måna om att vara med och driva den framtida utvecklingen, inte minst i området kring Helsingborg C, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs, i ett pressmeddelande.

POSITIVA EFFEKTER FÖR HELA SVERIGE

– Vi ser det som självklart att sundet kommer att kopplas samman med fler fasta förbindelser i framtiden. Uppgiften för vår generation är att skynda på den utvecklingen så att potentialen kan tas tillvara på bästa sätt. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle betyda väldigt mycket för utvecklingen av näringsliv och arbetsmarknad i både Öresundsregionen och hela Sverige. Helsingborg är redan idag ett logistiknav och när Fehmarn Bält-förbindelsen står klar 2029 ökar möjligheten till både snabba och hållbara transportflöden. Därför vill vi göra allt vi kan för att tillsammans med staden öka förutsättningarna för att förbindelsen blir verklighet så snart som möjligt.

FLERA TUSEN BOSTÄDER OCH ARBETSPLATSER

Utredningen visar hur det som idag är färje- och spårområden kan bebyggas med 1 000-tals nya bostäder och arbetsplatser. Den nya stadsdelen som då bildas knyter samman Söder med Oceanhamnen och skapar en sammanhängande stad.

Området runt Helsingborg C ska också utvecklas till en välkomnande entré till hela Helsingborg och vara ett attraktivt kommunikationsnav och en regional mötesplats. Målet är att skapa en tät stadsmiljö som bygger vidare på och utvecklar kvaliteterna i centrala Helsingborg.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.