Stadskärnorna växer när innehållet förändras

30 juli 2019

I samarbete med Fastighetsägarna kartlägger HUI Research alla Sveriges 104 stadskärnor ur ett kommersiellt perspektiv inom ramen för Cityindex.

Bild: HUI Research

Kartläggningen omfattar bland annat omsättningsutvecklingen för detaljhandel, restaurangnäring, hotell och kommersiell service, till exempel gym, frisörer och biografer.

Cityindex visar att stadskärnornas totala försäljning preliminärt ökade med 0,4 procent under 2018. Hotell var den bransch som bidrog mest till ökningen med en tillväxt om 4 procent följt av kommersiell service som ökade med 3 procent. Sällanköpsvaruhandeln, som är den bransch som omsättningsmässigt står för den största försäljningen i stadskärnorna, utvecklades negativt med drygt 2 procent och sämst gick det för modehandeln som backade med 3 procent.

– Det vi nu ser är att stadskärnan förändras, förändringen är ett resultat av våra nya konsumtionsmönster. Just nu är vi inne i en tid då många stadskärnorna ser över hur de ska kunna erbjuda rätt utbud. Förändring är en naturlig del av stadsutveckling, det är så våra städer har utvecklats genom alla tider. Ny efterfrågan driver utveckling, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef Fastighetsägarna Syd.

Storstäderna uppvisade högst tillväxt med 1 procent följt av kategorin större städer och småstäder. Medelstora städer utvecklades något negativt.

– Stadskärnor har en stor potential i att möta framtidens konsumenter där de befinner sig, men resan dit är tuff när gamla strukturer och affärsmodeller ifrågasätts och nya växer fram, säger Michael Cronholm, COO HUI Research.

Ur ett regionalt perspektiv uppvisade stadskärnor i Svealand högst tillväxt med 0,6 procent följt av stadskärnor i Götaland. Norrländska stadskärnor hade en negativ tillväxt och minskade med 0,5 procent.­­

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.