Säg det med foliering och skyltar

1 februari 2018

Detta är en galen värld, menar Folke Rydåker, försäljnings-och affärsområdeschef på Systemtext. Världen han syftar på är den bland skyltar och foliering. Det kommer nya material nästan varje dag och i stort sett allt är custom made. Speciellt inom foliering är möjligheterna oändliga. Varför inte förvandla konferensbordet till guld eller foliera de slitna dörrarna på kontoret? Våga testa!

Folke Rydåker berättar om alla möjligheter i en galen värld.

När Systemtext pratar om skyltar innefattar det både arbetsmiljöskyltar, sol- och säkerhetsfilm, dekor och skylt. Systemtext har lång erfarenhet i branschen och startade sin verksamhet redan 1944.   

- Då sålde man utskurna vinylbokstäver, föregångaren till kylskåpsmagneter, och hade flera butiker i landet. Den sista som stängde, på Fleminggatan i Stockholm, frågar folk efter än i dag och vi får fortfarande besök av folk på kontoret som vill köpa dekaler, berättar Folke Rydåker på Systemtext.

Custom made

Men i dag är det helt andra lösningarna som gäller, bland annat kommer digitala skyltar mer och mer. 

- Digital skyltning kan vara ett fantastiskt komplement i ett skyltprogram och något vi har samarbetspartners kring för att kunna erbjuda. Men det är behovet av traditionella fasadskyltar och olika typer av folieringar som är enormt. 

Överlag är tekniken en helt annan idag.

- Alla vill ha sina egna specialbokstäver eller skyltar. I stort sett allt vi gör är anpassat för specifika kundbehov, förklarar Folke Rydåker. 

Dessutom går allt så mycket fortare, ibland lite för fort. 

- Ett företag som ska omprofilera sig går ofta till en byrå först och har redan bestämt allt när vi kopplas in. Då visar det kanske sig  att färgen på den nya loggan inte är en standardfärg och att den kanske även blir svår att återskapa i print. Har skylten speciella mått kan det innebära mycket spill pga standarstorlekar på ingående material, eller att vi behöver komplettera med svetsfogar. Resultatet blir en dyr lösning! Vi vill hellre vara med tidigt och få kunden att tänka till, och rätt, från början.

Bästa priset

Ibland får kunden dock göra avkall på sina krav. 

- Vissa förfrågningar tackar vi nej till. Vi vill kunna producera med någon form av stolthet, säkerställa kvaliteten och samtidigt erbjuda ett konkurrenskraftigt pris. 

Något som handlar om ansvar och skyldighet, menar Folke Rydåker. 

- Oftast har en kund haft en skyltlösning under en lång period och då är det vårt ansvar att utmana de här kunderna och komma med nya, alternativa lösningar. Det kommer ju nya material nästan varenda dag, många både bättre och billigare. Eftersom vi vill vara med och spara pengar till våra kunder ser jag det som vår skyldighet att presentera den nya, billigare lösningen. Vi ser oss inte bara som en leverantör, vi vill vara en samarbetspartner. 

Foliera vad som helst

Skyltar är på många sätt fyrkantiga, med krav på bygglov eller att man kanske måste följa riktlinjerna i ett skyltprogram. Men det finns andra lösningar som inte är så kostsamma och där möjligheterna dessutom är oändliga. 


Hittar man bara en slät, ren yta kan man i princip foliera vad som helst.


- Foliering är en helt egen värld inom skyltar och innebär betydligt lägre investeringskostnader, berättar Folke Rydåker. Hittar man bara en slät, ren yta kan man i princip foliera vad som helst. Allt kan återskapas. Men kan printa och sätta upp en transparent bild, företagets värdeord eller en slogan på konferensrummets glasvägg, istället för att bara använda en kontrast-foliering. Man kan jobba både med funktion, dekoration, profilering, budskap och information, med hela eller delar av en yta och med både permanenta grundfolieringar och sådana man byter ut. Just nu håller vi  till exempel på med ett kul projekt på ett hotell i Köpenhamn där vi folierar alla deras innerdörrar. 

Gör det själv

Dessutom kan man göra en del själv och samtidigt minska kostnaderna ytterligare. 

- Nu finns så kallad nanofolie, förklarar Folke Rydåker. Den här typen av foliering kräver inte alltid en montör. Allt levereras istället i en rulle med exakta instruktioner om hur den ska sitta. Och eftersom man kan ta av och sätta tillbaka folieringen hur många gånger som helst får man otaliga försök på sig att få det rätt. 

Att det inte finns några som helst begränsningar med foliering kan Folke Rydåker ge ytterligare bevis på.   

- Vi folierade hela Globen och förvandlade den till en stor pumpa inför Halloween för några år sedan. Bara munnen var 780 kvm. Och just nu för vi dialog med ett företag som tillverkar flygplan. De vill ha ett helt plan folierat, i demosyfte. Det hade varit ett kul uppdrag! Snart kan vi förhoppningsvis även avslöja ett annat spännande projekt som kommer bevisa att man kan foliera allt som rullar på hjul, avslutar Folke Rydåker med ett kryptiskt leende.  

Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Pernilla Krantz

Redaktionschef