Så har pandemin förändrat chefsrollen

7 december 2021

Covid-19-pandemin har suddat ut gränserna mellan arbete och familjeliv och samtidigt förändrat vad vi värdesätter. Den har också i grunden omformat vårt förhållande till institutioner såsom sjukvård, myndigheter och arbetsgivare. Den nya verkligheten kräver ett nytt förhållningssätt av cheferna. Medarbetarna utmanar i allt högre grad system som traditionellt har styrt arbetsplatsen, såsom närvaro på kontoret, hierarkisk styrning och prestationsutvärdering.

Bild: Pixabay
Bild: Pixabay

Här är fem sätt för chefer att anpassa sitt ledarskap för den nya verkligheten


1. Chefer måste arbeta med "individen som helhet". En medarbetares arbetspersona är bara en del av vem denne är. Ledare måste ändra sitt tänkesätt för att inse att de anställdas erfarenheter är mer än bara arbetet. De måste fokusera på att utforma holistiska policyer, strukturer och system som är flytande och kontextuella.


2. En nyligen genomförd undersökning av Microsoft med över 30 000 respondenter visade att 41 procent övervägde att sluta på sitt jobb – siffran låg på 54 procent bland yngre. För att motverka denna våg av missnöje kommer organisationer att behöva utveckla flytande strukturer som är demokratiska, smidiga och mångsidiga. Chefer bör titta på sociologi och systemtänkande för att dra nytta av lösningar utanför sina vanliga discipliner.


3. Ledarskapets roll är att skapa psykologiskt säkra utrymmen för att medarbetarna ska kunna tala fritt och ta sig själva till jobbet. Studier har belyst den oöverträffade nivån av stress och utbrändhet för anställda under pandemin. Att säkerställa anställdas välbefinnande är särskilt viktigt och utmanande när personal arbetar på distans eller i hybridmiljö, enligt Amy Edmondson, professor i ledarskap och ledning vid Harvard Business School:

Vi måste nu arbeta lite hårdare för att dela med oss av vad vi tänker, att ställa frågor, säger hon och tillägger att det nu finns ett behov av att vara "medveten" när det gäller att förstärka röster i distribuerade arbetsscenarier.


4. Chefer är ansvariga för att se till att anställda har lika tillgång till möjligheter på jobbet. Teknikplattformar kan spela en betydande roll genom att tillhandahålla liknande tillgång till verktyg och funktioner, men ledare måste gå längre. Det handlar om att skapa rättvisa förutsättningar som genererar liknande resultat för olika individer – oavsett roll, bakgrund och social status.


Chefer måste arbeta med "individen som helhet". En medarbetares arbetspersona är bara en del av vem denne är.


5. Organisationer har ofta tillgång till massor av data, men saknar fortfarande insikt när det gäller att värdera immateriella tillgångar, såsom rykte, humankapital och immateriella rättigheter. Detta är ett område där ledare måste tänka om kring vad de mäter. Som Donella Meadows, den berömda systemtänkaren, sa: "vi värdesätter det vi mäter".

Till exempel är investeringar i insatser för mental hälsa inte i sig själva ett mått på effektiva system för välbefinnande. I stället måste vi mäta i vilken utsträckning dessa används av de individer som behöver dem.


Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.