Handelns vinnare och förlorare

1 mars 2021

Att 2020 kommer att gå till historien som ett år alla minns råder det inget tvivel om. Covid-19 har rört om min och alla andra av jordens invånares vardag på ett sätt som i alla fall inte jag trodde var möjligt. Denna pandemi har stört oräkneliga gamla mönster, rutiner och kanske för evigt rubbat den vardag vi känner till. Geopolitik och medicin är dock inte min starka sida så jag vill istället i denna artikel redogöra för hur Coronaviruset har påverkat handeln i Sverige och framför allt ur ett fastighetsägarperspektiv.

Före Corona i City

Om vi börjar med att backa bandet till januari 2020 så var handeln på gågator i city och i shoppingcentrum redan hårt ansatt. Skor och mode som tidigare har varit hyreslandande inom detta segment har fått stor utmaning av e-handeln och då man tappat omsättning i butiken så blir de höga hyrorna väldigt svåra att försvara. Handlare som exempelvis Kicks har gått ut i media och basunerat ut att hyrorna måste ned markant om vi skall ha levande citykärnor i framtiden. Detta var innan Corona...

Lyxhandeln

Enda undantaget var lyxhandeln kring Bibliotekstaden i Stockholm som gått som tåget. Byggnaderna på Birger Jarlsgatan, Biblioteksgatan med tvärgator har de senaste åren fått många nya fina skyltar på sina fasader. Sedan Chanel öppnade under 2016 så har de följts av Moncler, Celine, Jimmy Choo, Hacket, Sandro, Stone Island med flera. Sedan 2010 har hyrorna i detta område gått upp med cirka 40 procent och är nu absolut hyreslandande i Sverige. Detta på grund av den starka omsättningen butikerna har fått från både svenskar men från framförallt från turister de senaste åren.

Många köpbeteenden är för evigt förändrade och ska vi kunna ha en fungerade cityhandel framöver kommer det krävas mycket av fastighetsägarna.

Exempelvis har Luis Vuitton-butiken på Birger Jarlsgatan sett omsättningen växa från 128 mkr ex moms under 2015 till hela 282 mkr ex moms under 2019. Butiken är cirka 450 kvm efter att man utökat butiken en del. Med dessa höga omsättningar och handlare som äger hela kedjan så blir hyresnivån i relation till omsättningen trots allt extremt låg. Ännu en gång, innan Corona...

Och så Externhandeln

Samtidigt som det blev tuffare i city och på shoppingcentrum blev externhandeln (Big box retail) nästan bara bättre och bättre. Förra året skrev jag en artikel om att lågprishandlarna på externhandeln gjorde succé och att de var här för att stanna. Sedan dess till januari i år fortsatte resan framåt. Det har skett stora strukturaffärer inom livsmedel, där Netto svaldes av Coop som nu har fått stakare vind i seglen än på länge och växer, medan kungen av livsmedel i Sverige, ICA, tappar marknadsandelar, om än från väldigt hög nivå. Inom detta segment får man även nämna att gränshandeln har fortsatt utvecklas väldigt starkt och Nordby Shoppingcenter, som är störst i Sverige, slår rekord efter rekord.

Även satsningar på nya handelsplatser vid gränsen mot Norge har tagit form och fått stort intresse från handlarna. Och här avslutar vi kapitlet före Corona.

Global Pandemi

Under januari 2020 spred sig Corona kraftigt i Kina men först i slutet av februari började rädslan bli mer påtaglig i Sverige. Och i mitten på mars blev det fullständig panik!

Vi, som många andra, blev hemskickade för att jobba hemifrån under ”den närmaste tiden” och råden från Folkhälsomyndigheten var att hålla sig inne. Detta ledde till den största hamstringseffekten i modern tid där livsmedel, medicin och hygienartiklar bunkrades som om WW3 var på gång. Handsprit var omöjligt att få tag på i butik men såldes på Blocket för 50 gånger butikspriset.

Men förutom för livsmedel och apotek så började ett riktigt stålbad att ta form. När folk höll sig hemma så stendog det på shoppinggatorna och på restaurangerna. Nattklubbarna tvingades stänga, leklanden bommades igen och det ekade tomt på biograferna. Gångtrafiken på Drottninggatan i Stockholm, Sveriges mest gångtrafikerade gågata, gick ner med 90 %. Detta fick givetvis förödande konsekvenser för dessa aktörer som fick se sin omsättning rent av försvinna. Hur många luncher köper man ute om man jobbar hemifrån? Hur många skjortor och kostymer köper man när man arbetar från sin soffa? Dina nya skor syns ju inte direkt på ditt Zoom-möte.

Lyxhandeln har som tidigare nämnts en större del av sin omsättning från turismen och nu när denna i stort sett är utraderad så bedöms detta slå otroligt hårt mot butikerna inom detta segment. Till och med tidigare väldigt framgångsrika lyxhandlare inom klockor och smycken har plötsligt börja klaga på dålig försäljning.

Vinnarna och Förlorarna

Externhandeln har däremot betett sig väldigt annorlunda. När hundra tusentals svenskar var permitterade från arbetet och tvingades att hålla sig hemma men ändå fick behålla 92,5% av lönen så fick det spännande effekter på externhandeln. Lägger man även till det faktum att de flesta svenskar fick sina semesterplaner raderade så fanns det en och annan krona över då mycket av den ovan nämna konsumtionen hade uteblivit. Vart landade då dessa pengar?

Även om det till en början var ovissa tider med stökig butiksdrift för externhandlarna så har denna pandemi gynnat externhandel kraftigt försäljningsmässigt. Jula såg sin försäljning öka med 25% under maj månad, som är bolaget bästa månad. Den tidigare problemtyngda trädgårdskedjan Plantagen fick sitt bästa kvartal hittills och samma sak gäller även byggvarukedjan Byggmax. Jysk ökade sin omsättning med nästan 8% worldwide, trotts att 2 000 butiker var stängda under en hel månad. Sammanfattat så har allt för hemmet gått extremt starkt under denna period och dessa varor handlas i regel på externa handelsplatser.

Även online har många av handlarna vuxit kraftigt med sin e-handel. Omnichanel-handlaren BHG Group (Bygghemma, Trademax, Chilli mm) har varit en av börsens stora vinnare i år och mycket av deras framgång har varit att man ridit på denna ”stay at home” och ”staycation”-trenden. 

Även många handlare inom mode och skor har sett sin e-handel växa kraftigt under denna period. Exempelvis ökade H&M sin e-handel med 30% mot förra året. Men trots att mode och skor har flyttat en hel del av sin försäljning under året till nätet så har den totala modehandeln gått ner 17% under året och värst är det för skohandeln som gått ner hela 31%.

Sämst av alla har det varit för gränshandeln. Om man nu kan kalla det så när faktiskt ingen kan komma över gränsen och handla längre (utan att sitta i karantän i två veckor efteråt). Nordby köpcenter har fått se 95% av sina besökare försvinna efter att norska myndigheterna i mars beslutade stänga gränsen. Både fastighetsägarna och handlarna har under året kastats mellan hopp och förtvivlan när gränsen stängs, öppnas och nu stängts igen. Den hamstringseffekt handlarna fått se innan gränsen stängdes är ett litet plåster på det skotthål som de är lämnade med.

Mina Funderingar

Vart detta kommer att ta vägen och slutligen landa det vet ingen, i alla fall inte jag. Det pratas mycket om att pandemin bara har påskyndat en utveckling som redan var på gång och jag är benägen att hålla med till viss del, men i vissa fall inte alls. Jag tror att besöksnäringen i city kommer att komma tillbaka till en viss grad, men inte till de nivåer vi haft tidigare. Många köpbeteenden är för evigt förändrade och skall vi kunna ha en fungerade cityhandel framöver så kommer det krävas mycket av fastighetsägarna.

En avslutande anekdot är att Coronaförsäljningen (ölen) har ökat 17% sedan februari.

Av: Oscar Sandén, Värdering Capital Markets, CBRE.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.