Handelns nya vokabulär

17 maj 2018

Listan börjar bli lång på handlare som slår igen butiker här och var i landet. Gamla hederliga aktörer som Åhléns, Stadium, H&M, Lindex, Boomerang, Indiska, Marc O’Polo, Dressman, Glitter med flera har alla dragit ner jalusierna för sista gången i ett antal av sina butiker. Ska man vara med i matchen måste man numera lära sig den nya vokabulären som skrivs; disruptive retail, augmented reality, sömlösa shoppingupplevelser, realtidsanalyser, social shopping och vad det innebär, på riktigt.

Bild: pixabay.com

Listan börjar bli lång på handlare som slår igen butiker här och var i landet. Gamla hederliga aktörer som Åhléns, Stadium, H&M, Lindex, Boomerang, Indiska, Marc O’Polo, Dressman, Glitter med flera har alla dragit ner jalusierna för sista gången i ett antal av sina butiker. 

De som ännu inte har stängt kan rapportera att marginalerna sjunker och allt detta ligger helt i linje med det Svensk Handel har förutspått i sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet”.  Mellan 15 till 25 procent av alla butiksytor som finns idag kommer att tomställas och ungefär lika många butiksanställda kommer att behöva byta jobb fram till 2025. Ganska ruskiga siffror. Vad händer istället? 

Flera av aktörerna som stängt ner butiker har fått fart på sin e-handel och gjort om sina butiker till outlets medan andra fortfarande våndas och söker sin plats i ledet. De största förlorarna just nu är de gaturum som blivit sargade med tomma butiker som påminner oss alla om en tid som är på flykt. 

Men, det finns hopp och det består i att handlarna börjar förstå sina kunder, deras drivkrafter och vad de vill ha. Ska man vara med i matchen måste man lära sig den nya vokabulären som skrivs; disruptive retail, augmented reality, sömlösa shoppingupplevelser, realtidsanalyser, social shopping och vad det innebär, på riktigt. 

Man måste också förstå att vi idag går mot ett mer uppdelat samhälle där olika grupper har olika plånböcker och därmed olika krav på vad de önskar. 

Dels har vi den grupp som vill ha sköna, roliga, häftiga, spännande upplevelser i miljöer som attraherar, helt enkelt det tredje rummet att vistas i. Dels har vi dem med mindre plånbok som är lika sugna på spännande upplevelser, men i annan förpackning. I båda fallen så kan du som handlare erbjuda det nätet inte kan, upplevelser i verkliga livet. 

Det finns massor av goda exempel, såväl inom som utanför Sverige. En fastighetsägare som fattar är AMF som har startat ”The Lobby” Där kan handlare och varumärken hyra 2 till 20 kvadratmeter handelsyta på korta hyreskontrakt och AMF står för butikspersonal och inredning. Japp ni läser rätt, butikspersonal.

Lidls samarbete med Heidi Klum är ett annat otroligt intressant sätt att sälja mode på, ”disruptive retail” i ordets rätta bemärkelse. Liksom Amazones kassalösa butiker – ett annat superintressant exempel värt ett eget studiebesök. 

Fashion trucks och food trucks är andra sätt att närma sig konsumenterna – det handlar mycket om att lyfta blicken. Vi kommer ju inte att sluta konsumera bara för att världen förändras, frågan är snarare hur det kommer att vara attraktivt framöver.

Vistte ni att sitta och arbeta på ett café gör oss mer kreativa, lyckligare och, högst troligt, mer effektiva än att sitta på ett kontor? Ja, förutsatt att det inte är ett tomt och knäpptyst café. Men ett café med ett skönt sorl och människor som kommer och går är faktiskt den bästa miljön för väldigt många. Det har forskarna på the University of Sydney kommit fram till. 

När sorlet kommer från människoröster som ligger på en nivå om cirka 70 decibel sägs det att vi är som mest kreativa och nöjda. 

Så mitt förslag är att du som funderar över hur just du ska lyckas i framtiden bör lämna ditt aktivitetsbaserade kontor eller ditt styrelserum och ta med din ledningsgrupp till ett mysigt café för att finna kreativa vägar över hur ni ska lyckas i den nya, spännande värld som ligger framför er.

Behöver ni hjälp med den nya vokabulären? Hör gärna av er.


Av Dominika Andræ, partner och seniorkonsult, Optimal

Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Pernilla Krantz

Redaktionschef