Hälften av småföretagen saknar hemsida

Publicerad: 29 oktober 2025

Nio av tio svenska småföretagare anser att digitalisering är avgörande för deras företags framtid. Men ändå saknar hälften en egen hemsida, visar en ny undersökning som har gjorts på uppdrag av webbhotellet STRATO tillsammans med YouGov.

Ett stilrent hemmakontor med en ljus trähylla som skrivbord. På skrivbordet står en bärbar dator framför en större datorskärm med texten ”WORK HARD ANYWHERE” på skärmbilden. Bredvid datorerna finns en liten grön växt i kruka, en vit vattenflaska, en mus p
Bild: Unsplash

Nästan nio av tio (85 %*) svenska småföretagare uppger att digitaliseringen är en central del av deras företags överlevnad. Trots det har bara lite drygt hälften (55 %) en egen sajt. Ännu färre (32 %) har en nätbutik eller använder avancerade molntjänster (27 %).

Få prioriterar hemsida

Knappt var femte (18 %) planerar att investera i en hemsida under det kommande året och ännu färre (16 %) ser en nätbutik som en prioriterad satsning. Hinder mot digitalisering som en del företag nämner i undersökningen är tidsbrist, brist på kunskap eller osäkerhet kring kostnader.


– Tidigare undersökningar från STRATO har visat att en majoritet av svenskarna anser att en attraktiv webbplats är en av de viktigaste faktorerna för att känna förtroende för ett företag. Därför är det förvånande att så många småföretag saknar en hemsida. En webbplats är numera inte bara något som är trevligt att ha – det är ett måste för att synas, växa och bygga kundernas förtroende”, säger Katharina Oriefe-Briand, varumärkeschef på STRATO.


Ligger efter med molnbaserade tjänster

När det gäller mer avancerad digitalisering ligger många småföretag också efter. Endast en av fyra (27 %) använder molnbaserade tjänster, något fler (29 %) fokuserar på att digitalisera hela affärsmodellen – till exempel genom att lagra affärsprocesser i molnet – även om dessa tjänster ofta gör arbetet både effektivare och mer flexibelt. Däremot ser redan mer än var tredje företagare (37 %) företagets synlighet på internet som ett fokusområde.


– Digitalisering behöver inte vara komplicerat. En snabb start kan vara en professionell webbplats – som kan byggas på bara några timmar utan tekniska kunskaper, med AI-stöd. Det kan snabbt bli ett kraftfullt verktyg för att nå nya kunder, stärka varumärket och öka försäljningen, säger Katharina Oriefe-Briand.


Se alla lediga lokaler i Sverige här. 


Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.