Ergonomi på hemmaplan

9 april 2020

De senaste veckorna är det allt fler som tillfälligt börjat jobba på distans. De som har möjlighet har flyttat kontoret till hemmet där köksbordet, soffan eller fåtöljen får vikariera för skrivbord och arbetsstol. Vad kan då vara bra att tänka på för att få till ett ergonomiskt hemmakontor? Skandia tipsar.

Bild: Pixabay

Den vanligaste arbetspositionen vid hemmaarbete är att sitta med sin laptop vid ett bord eller i soffan. Det är lätt att hållningen glöms bort och att man hamnar hukad och lite ihopsjunken över datorn, menar Skandia på sin webbsida.  

– Det är framförallt nacke, rygg och axlar som ansträngs. Musklerna blir trötta och man kan snabbt känna ett obehag som om man låter fortgå kan utvecklas till en smärtproblematik. Allt beror på hur långa stunder man sitter, säger Jenny Lundberg, ergonom hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center. 

Ergonomens 5 tips för hemmaövningar

För att få igång cirkulationen i kroppen är stora rörelser bra. Ett tips är att ta till dessa övningar ungefär en gång varje timme.  


  • Höga benlyft samtidigt som du pendlar med armarna 
  • Stora cirkelrörelser med armarna 
  • Knä- och benböj 
  • Vrid huvudet till höger och vänster så att nacken får jobba  
  • Vinkla huvudet upp och ned  

Lösningen kan vara att dela upp dagen så att arbetet inte blir för statiskt.  Läs hela artikeln här


Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.