En marknad på frammarsch

15 februari 2023

Marknaden för flexibla kontorsytor är den snabbast växande vertikalen i fastighetssektorn. De senaste två åren har den globala marknaden för flexibla arbetsplatser och kontorsytor fortsatt att öka trots eller tack vare en pandemi. Svenska Flowpass siktar på att bli Europas snabbast växande aktör inom flexibla kontorsytor.

De senaste två åren har den globala marknaden för flexibla arbetsplatser och kontorsytor fortsatt att öka trots eller tack vare en pandemi. En ny bransch har formats med främst teknikleverantörer som har tagit för sig av nischade områden. Denna bransch benämns generellt för Proptech. Nytt är alla aktörer som vill göra "AirBnB but for Offices" (se listan nedan).

Globalt finns ett antal aggregator eller marknadsplatser som syftar till att tillgodose sök- och bokningsbarhet för ett större antal coworkingställen. Den primära målgruppen för coworking har under många år varit främst frilansare, start ups och egenföretagare men nu har dessa operatörer istället sett ett allt större intresse från större företag och organisationer i behov av ökad flexibilitet när det gäller kontorslösningar.

Vår ambition är att bli Europas snabbast växande aktör inom flexibla kontorsytor. 

Marknaden för kontorsplanering i stort har tidigare utgjorts av stora fastighetstjänstebolag som JLL, CBRE, Savills och Cushman & Wakefield men dessa har tydligt inte hängt med den tekniska utvecklingen vad gäller marknadspositionen för "flexible office space". Men nu börjar de vakna till. De flexibla kontorsalternativ blir en allt viktigare komponent för att uppnå en hybrid arbetsplatsmodell och det kommer att behövas teknologi för att kunna hantera ett förändrat kundbeteende. Omställningen har skapat en öppning för en ny typ av aktörer.

Dessa webbbaserade plattformar har gjort en större mängd coworkingställen tillgängliga att söka fram per stad och görs tillgängliga med ett månadspass. Ofta men inte alltid så har dessa även en app att tillgå i söket. Här är ett urval av de större globala marknadsplatserna och abonnemangstjänsterna. Merparten av dessa har startat på den amerikanska marknaden.

  • LiquidSpace (US, 12 200 ställen, 3 000 städer)
  • Upflex (US, 10 000 ställen, 120 länder)
  • SpaceBase (TY, grundades i Berlin, 4 000 ställen, 12 länder)
  • Copass.org (US, 1229 ställen, 92 länder)
  • Coworker.com (US, 5000 ställen, 172 länder)
  • Croissant (US, 500 ställen, 70 länder)
  • Hubble (UK), Desana (UK), Dropdesk (UK), Flexspace (UK)

Det är än så länge oklart hur denna nya bransch mår utifrån ett rent ekonomiskt perspektiv. LiquidSpace som tidigare var den största aktören med avseende på antal ställen på plattformen och antal kunder är fortfarande ett litet företag med 28 anställda och årliga intäkter på gissningsvis 4,3 MUSD. Totalt har man tagit in investerat kapital på 34,5 MUSD i 10 rundor sedan 2010.

Däremot fortsätter uppstickaren Upflex att växa snabbt. Nu har man 56 anställda som omsatte 6,7 MUSD under 2022. Sammanlagt har man fått 34,1 MUSD i kapital sedan starten för 5 år sedan (2017).

Många har imponerande tillväxt av nya kontorsytor men sällan imponerande ekonomiska siffror.

Galet snabb tillväxt 

Enligt Statista så finns det globalt ca 28 000 coworking ställen totalt, och som på två år kommer att växa i antal till 42 000 stycken. Det betyder en tillväxt på 50% på mycket kort tid. I dagsläget använder ca 2 miljoner människor coworkingställen globalt enligt källan Shortlister. En siffra som kommer mer än dubbleras på två år enligt samma källa. Prognosen är 5 M användare under 2024 vilket kan förklara att allt fler operatörer och fastighetsbolag är villiga att investera i en ny flexiblare arbetsplatsmodell med lösningar som även inkluderar “Serviced och Shared Office Space”.

Det är framförallt avsaknad av a) mänsklig interaktion och b) en professionell arbetsmiljö som förs fram som skäl till varför allt fler människor väljer att arbeta i coworkingmiljöer.

I Sverige rapporterar bl a DI om hur ledningsgrupper vill styra in medarbetarna till kontoren. 2023 blir ett år där medarbetarnas önskemål om ökad flexibilitet ska jämkas med arbetsgivarens upplevda behov att få normen att åter bli att arbeta ska utföras från en professionell arbetsplats.

Marknadens behov av ny teknik

Flowpass ser ett utökat intresse av att styra upp hur omställningen till en större andel flexibla arbetsplatser ska gå till och att det köps upp tekniska plattformar och konsulttjänster för detta ändamål. En viktig indikation för fortsatt utveckling gällande “Framtidens Arbetsliv” kommer att vara om hyresförhandlingarna innebär minskade kontorsytor, optioner och flexibilitetsklausuler för att minska risk samt hur de ombyggda kontorsmiljöerna tas emot och används.

- Vår ambition är att bli Europas snabbast växande aktör inom flexibla kontorsytor. Visserligen från låga nivåer men vi skalar från Sverige som testmarknad till att ha kunder på 21 marknader och antal användare ökade flera tusen procent under 2022, säger Peter Ingman, grundare och CGO, Flowpass.

Flowpass kommer att fortsätta rapportera om kundcase och vilka lösningar större kunder väljer framöver.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.