En handel i förändring

5 mars 2019

Marie Hickey, director of retail Savills London, menar att den fysiska handeln inte är död. Men den tråkiga, konventionella fysiska handeln är det.

Savills.jpg

På ett frukostseminarium på Savills i Göteborg tog Marie Hickey med oss på en resa ut i världen och öppnade dörrar till flera nya butikskoncept.

- Nu är det generation Y, millennials, som styr och de kräver något helt annat. Det handlar inte längre om att gå in i en butik och komma ut med en vara i handen, menar hon.

Det handlar om att millennials, de mellan 22-37 år, hellre vill ha upplevelser än att bara köpa grejer. Och bara i Sverige finns det redan i dag 2 miljoner millennials. Så visst pågår det en förändring inom retail. Engagemang och tillgänglighet står högst upp på listan över trenderna som formar handeln framöver. 

Marie Hickey berättade om butiker som inreds för att bli ”instagramvänliga” och dess samarbeten med influencers som ibland ger osannolik påverkan på dagskassan.


Ett inlägg av en kändis/influencer kan vara värt hur mycket som helst.


- Ett inlägg av en kändis/influencer kan vara värt hur mycket som helst. Ett exempel är ett samarbete med Kylie Jenner och Casper där ett enda inlägg på Kylie Jenners instagramsida genererade en 40 procentig ökning av försäljningen.

I Berlin kan du gå in till Adidas, designa din egna sko, printa ut den i 3D och ta med hem. Och det finns butiker som erbjuder både yoga och träningspass istället för att enbart sälja kläderna man tränar i. Eller House of Vans i London, som på sin supercoola butiksyta erbjuder både konserter och andra kulturella events. 

Story telling är fortfarande på tapeten, click & collect och olika typer av samarbeten likaså. Digital store fronts innebär att man kan shoppa digitalt efter butikens stängning, direkt på skyltfönstrets skärmar. Rental retail är ett annat begrepp som kommer mer och mer. 

- Hyr din festklänning för en kväll eller hyr en väska för en vecka. 

Eller ”buy a nap” - hyr en podd där du kan ta dig en tupplur helt enkelt. 

Gemensamt för den framtida handeln är att många av de digitala koncepten nu börjat inse att även fysiska butiker är ett måste. Amazon öppnar exempelvis upp sitt nya koncept Amazon Go i små butiker mitt inne i städerna. Att många etableringar drar fördel av att ligga inne i städerna beror helt enkelt på att millennials sällan har bil, så just tillgänglighet är A och O.

- Så den fysiska butiken är inte alls död, förtydligar Marie Hickey avslutningsvis, men de butiker vi är vana vid att se måste transformera sig. Hittills är det de traditionella, stora modebutikerna som tagit den värsta smällen och de kommer att få fler problem framöver. Stora flag ship stores måste bli mindre eller locka med nya koncept framöver. 

Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Pernilla Krantz

Redaktionschef