"Det är viktigt att våra kunder trivs och utvecklas"

7 december 2017

Familjeföretaget Stena Fastigheter ser sig själva mer som en partner, nära och lite mer tillgängliga. I Skåne äger bolaget lokaler i hela Malmö, Lund och Landskrona har man mycket att erbjuda både nuvarande och framtida hyresgäster.

Malmö–flygbild_06_september_2014.jpg
Malmö. Foto: David Castor.

I vilka områden äger ni lokaler?

– Vi äger lokaler i hela Malmö samt på utvalda platser i Lund. Vi har dessutom precis tillträtt ett fastighetsbestånd i Landskrona, så nu kan vi erbjuda mindre lokaler även där.

Kan du berätta om några specifika objekt som är lediga just nu eller några projekt som är på gång?

– Just nu har vi lediga ytor om 375 kvm upp till totalt 2 750 kvm, i en fastighet som ligger i centrum på Östra Promenaden. Servicen i närområdet är bra med ett brett utbud av restauranger och flera shoppingcentra inom gångavstånd. Längs med kanalen finns gott om parkeringsplatser och fina promenadstråk. Denna fastighet passar utmärkt för all typ av kontorsverksamhet och företags som gärna vill sitta centralt. Lokalerna är ljusa och genomgående och har utsikt över kanalen som inringar Malmös citykärna. Här har kunden möjlighet att sätta sin egen prägel och skapa ett modernt kontor som passar verksamheten. Ytorna är effektiva oavsett om man vill sitta i en aktivitetsbaserad miljö, öppet landskap eller i kontorsrum.

Vidare har vi en fastighet belägen på Skeppsbron i centrala Malmö ett stenkast från Centralen, nämligen Kolgahuset, stadens mest kända funkishus. Här omstrukturerar och utvecklar vi lokalerna så att de anpassas efter dagens moderna standard, utan att tappa känslan för den klassiska byggnadsstilen. I fastigheten har vi tillgängliga ytor från 130 kvm upp till 515 kvm och totalt kan man få ca 1 000 kvm sammanhängande yta i ett plan. Tillsammans med kunden tar vi fram ett skräddarsytt förslag där vi iordningställer lokalerna till nystandard efter kundens önskemål med ny energieffektiv ventilation och belysning. Husets perfekta läge nära havet, Malmö Centralstation och city gör det extra attraktivt att ha sin arbetsplats här.

Vad är det viktigaste för er i relationen med en hyresgäst?

– Vi är ett familjeföretag och det märks. Goda relationer ska vårdas, det är viktigt för oss. Vi bryr oss lite mer, både om varandra, om samhället och om våra kunder eftersom allt hänger ihop. Det är viktigt att våra kunder trivs och utvecklas i sin verksamhet och inte har bekymmer med vardagliga frågor som rör lokalerna. Vi är här för att ge dem service och få dem nöjda som kunder. Våra kunder ska alltid känna att de kan få tag på oss personligen. Oavsett om det gäller akuta ärenden eller mer långsiktiga frågor. Vi ser oss mer som en partner, någon som lyssnar och svarar när vi ska. Nära och lite mer tillgängliga. Vi äger för att äga, inte för att sälja. Hållbarheten genomsyrar allt vi gör. Som kund märker du det tydligast genom att vi investerar i våra fastigheter. Men också genom vårt stora engagemang i samhällsfrågor. Vi tror på långsiktigheten – för våra kunders och vårt bästa.

På vilket sätt arbetar ni tillsammans med era hyresgäster när det gäller miljöfrågor?

– Stena Fastigheter köper enbart grön el till alla våra fastigheter runt om i landet. Dessutom är vi miljödiplomerade och jobbar mot ett tydligt mål - att minska användningen av el med 30 % samt värme och vatten med 20 % före 2020. För att minska elanvändning byts fläktar, nya energieffektiva pumpar och närvarostyrd belysning installeras. För att minska värmeanvändningen byter vi till bergvärme där det är möjligt, satsar på nya undercentraler och värmesystem samt justerar in befintliga system. För att minska vattenanvändningen inför vi individuell mätning av vattenförbrukning i all nyproduktion och i befintligt bestånd där det är möjligt. Vi byter även till snålspolande munstycken och förhindrar läckor och energiförluster bland annat genom kulvertbyten.

Den vikt som Stena Fastigheter lägger vid energi- och miljöfrågor avspeglas även i den egna organisationen. I alla Stena Fastigheters dotterbolag har vi egna specialister på miljö- och energiområdet. Det gör att vi har en mycket god totalbild över hela beståndet, med samtliga fastigheter kartlagda. Vid nyproduktion ska energianvändningen ligga minst 25 procent under nybyggnadskraven enligt svenska byggregler. Detta gäller både bostäder och kommersiella lokaler. I varje nybyggnadsprojekt ska det också finnas en energisamordnare. Vi erbjuder även gröna hyresavtal när det efterfrågas.

Vad är viktigt för hyresgästen att vara extra uppmärksam på när det är dags att skriva hyreskontrakt?

– Att man får en lokal som inte bara fungerar idag utan under hela kontraktstiden. Det viktigaste är nog att verkligen gå igenom avtalsförutsättningarna och ansvarsfördelningen tillsammans.

Vilka är de vanligaste missförstånden som kan uppstå mellan fastighetsägare och hyresgäst och hur kan de undvikas?

– Det finns säker ett flertal detaljer i hyresförhållandet som man kan ha olika uppfattning om. Uppsägningstiden och formkraven för uppsägning kan vara en sådan sak. Ofta är det mycket att tänka på i samband med att hitta en ny lokal, anpassningar, tidplan, inflyttning o.s.v. som innebär att fokus ligger i nutid och mindre på hur en eventuell uppsägning i framtiden ska ske. Vidare kan missförstånd uppstå kring gränsdragningslistan och ansvarsfördelningen, till exempel vem som ansvarar för underhåll i och utanför lokalen. Det är viktigt att gå igenom samtliga villkor inför kontraktsskrivning och reda utan eventuella frågetecken från början.

Vad ska man som hyresgäst tänka på i valet av hyresvärd?

– Att man väljer en långsiktig och professionell fastighetsägare så man vet vem som förvaltar fastigheten man hyr lokal av även i nästa vecka. Jag tror det är väldigt individuellt men jag själv skulle välja den fastighets-ägare som bäst förstår verksamhetens affär. En fastighetsägare som engagerar sig så att kunden kan fokusera på sin kärnverksamhet och som också är lyhörd och har förmågan att lösa verksamhetens behov. Hyrestagaren och fastighetsägaren ska ”leva” med varandra ofta under flera år och då både underlättar det och blir ett mer framgångsrikt samarbete om relationen är god. Att fastighetsägaren finns representerad lokalt med egen förvaltning och lättillgänglig personal är också en trygghet.

Vilka tips kan du ge till lokalsökande företag?

– Använd våra uthyrare som bollplank när det gäller vilken lokal som passar verksamheten bäst. Våra uthyrare har stor erfarenhet och kan coacha lokalsökande företag mot en lösning som passar varje företag på bästa sätt.   

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.