Destination shoppingcenter

28 maj 2018

Unibail-Rodamco äger och driver idag fyra shoppingcenter i Stockholm. Deras strategi är att äga stora köpcenter och man lägger sig vinn om att göra dem så attraktiva att centret i sig själv blir en destination. - Vi skapar shoppingcenter du vill åka till för att det är en trevlig plats för hela familjen, säger Lars-Åke "Låke" tollemark, VD Norden, Unibail-Rodamco.

Unibail-Rodamco har hela värdekedjan i sina köpcenter: de äger och driver dem, samt har sin egen personal. Strategin att äga stora köpcenter har inneburit att man i sin nordiska portfölj sålt av tio mindre köpcenter men istället byggt ut och byggt om andra för att nå den "rätta" storleken.

– 2010 ägde vi 16 fastigheter i Norden, nu äger vi sex. Vi kallar det "growing by shrinking", säger Lars-Åke, "Låke", Tollemark.


Konsumenten har inte ändrat sig, det är fastighetsägare som har förstått betydelsen av upplevelser.

Lars-Åke "Låke" Tollemark, VD Norden, Unibail-Rodamco.

Köpcentrums attraktionskraft

Att köpcentrum har en stark köpattraktionskraft är Låke Tollemark övertygad om.

– Om man gör som vi har gjort och skapar shoppingcenter utifrån upplevelser med restauranger, caféer, bio och andra nöjen så växer köpattraktionskraften, det vet vi om.

Betydelsen av upplevelser har ökat, menar han, men det är inte konsumenten som ändrat sitt beteende. 

– Nej, konsumenten har inte ändrat sig, det är fastighetsägare som har förstått betydelsen av upplevelser. Unibail-Rodamco har förstått det. Vi har investerat nio miljarder kronor i Stockholmsområdet de senaste fem åren.

Destination shoppingcenter

Med destination shoppingcenter menas den typ av köpcentrum som fyller ett behov hos konsumenten. Ett ställe man vill åka till för att det är trevligt för alla i familjen, oavsett ålder. I ett sådant köpcenter kan man kombinera shopping med trevliga restaurangbesök.

Mall of scandinavia

Mall of Scandinavia, MoS, är Unibail-Rodamcos kronjuvel och ett shoppingcenter utöver det vanliga, berättar Låke Tollemark.

– MoS är väldigt annorlunda mot andra köpcentrum. Det står för absolut toppklass, från parkeringsgarage till toaletter. Varje representerad kategori har det bästa utbudat som finns i Sverige. Hyresgäster har lagt sina flagshiopstores här och vi har investerat massor, men det har även våra hyresgäster gjort.

Den påstådda köpcentrumdöden är inget Låke Tollemark ställer sig bakon.

– Marknadsandelarna för inomhusköpcentrum har legat still sedan 20 år tillbaka och utgör 20 prcent av den totala detaljhandeln. Det stänger ca ett köpcentrum per år, allt annat är fake news, säger han.

Att det blir tuffare framöver är dock en förmodad sanning, även om stora köpcentrum världen över har framgång, menar han.

– E-handeln tar naturligtvis marknadsandelar framöver. Utöver det tror jag på hubbar på torg etc framöver. Ett exempel är Liljeholmstorget, det ligger där man ändå går förbi så att säga. Läget blir allt viktigare i framtiden. 



Läs hela intervjun med Lars-Åke "Låke" Tollemark i Magasinet Lokalguiden nr 6 med utgivning v 24.
Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.