De utbildar sina hyresgäster

9 mars 2021

I tio års tid har GöteborgsLokaler erbjudit sina lokalhyresgäster utbildningar som är speciellt framtagna för att butikerna ska kunna utveckla sina verksamheter. Under pågående pandemi är utbildningarna än viktigare och handlarna erbjuds digitala, kostnadsfria och kompetenshöjande utbildningar i linje med de utmaningar handeln ställs inför på grund av pandemi.

GöteborgsLokalers utbildningar för lokalhyresgäster har vid det här laget blivit en tradition. Det är tio år sedan bolaget bjöd in de första hyresgästerna till kompetenshöjande kurser. Sedan dess har en stor del av hyresgästerna lärt sig att förebygga snatteri, slå in paket, marknadsföra sig i sociala medier och mycket annat. I år är utbildningarna än viktigare då pandemin och dess konsekvenser slår hårt mot handeln. GöteborgsLokaler bjuder därför in sina hyresgäster till fem föreläsningar fördelade på hela året. Under våren kommer kurserna att genomföras digitalt. Till hösten hoppas GöteborgsLokaler kunna bjuda in till att träffas och gemensamt genomföra kurserna.

Vi  vill kunna nå ut till fler hyresgäster och på så sätt ge dem nya verktyg för att driva lönsamma och trygga verksamheter.

Cindy Jonsson är affärsutvecklingschef på GöteborgsLokaler och hon ser utbildningarna som en viktig del i att stärka lokalhyresgästernas verksamheter och genom kompetensutveckling bidra till butikernas framsteg och ökad omsättning.

– I år är även utbildningarna en del av Framtidenkoncernens satsning på stadens särskilt utsatta områden, den så kallade superförvaltningen. Genom att marknadsföra utbildningarna extra till näringsidkare i utsatta områden hoppas vi kunna nå ut till fler hyresgäster och på så sätt ge dem nya verktyg för att driva lönsamma och trygga verksamheter, berättar Cindy Jonsson.

Från matsvinn till snatteri

I år läggs mycket fokus på kurserna på både social och ekologisk hållbarhet. Vårens första utbildning syftar till att minska matsvinnet från restauranger och på så sätt både förbättra resultatet för krögaren och dessutom spara på vår miljö. Därefter följer en kurs i att skapa en webbshop, något som får anses ligga rätt i tiden då mycket handel idag kompletteras med e-handel på nätet. I vårens sista utbildningen, som sker på distans/digitalt, får GöteborgsLokalers hyresgäster handfasta tips på hur de kan optimera exponeringen och skapa en effektiv och attraktiv butik.

– Vi är optimistiska inför hösten och satsar därför på mer praktiska kurser där vi kan träffas och varva både teori och praktik. En av utbildningarna kallar vi kort och gott för ”Rädda liv” och den syftar till att lära ut hur du agerar i en nödsituation. I årets sista kurs ger vi handfasta tips på hur butiksanställda bör reagera vid snatteri, Bo Säljö, säkerhetschef på GöteborgsLokaler.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.