AI ger nordiska företag ett innovationslyft
Publicerad: 28 oktober 2025
Företagsledare i Norden investerar alltmer i AI och ser det som en strategisk tillgång för framtiden. Samtidigt visar EY:s globala AI-undersökning att styrning och riskhantering inte utvecklats i samma takt som investeringarna. Många företag har infört kontroller och övervakning, men ett helhetsgrepp saknas, vilket blir allt viktigare inför EU:s kommande AI Act. Tydliga effekter av tekniken på produktivitet och innovation märks, men betydligt färre ser ökade intäkter eller verkliga kostnadsbesparingar. När AI-agenter blir vanligare ökar också behovet av tydlig styrning, ansvar och transparens.
AI driver innovation och produktivitet i Norden, men styrningen släpar efter. Det visar EY:s globala återkommande kartläggning om ansvarsfull användning av artificiell intelligens (AI) och den visar också att många ledningsgrupper saknar kunskap om hur riskerna ska hanteras. Totalt har 975 personer i ledande befattningar i 21 länder, inklusive nordiska länder, svarat på frågor om hur företag integrerar AI i sina affärsmodeller, beslutsprocesser och strategier.
Få ledningsgrupper har full koll på AI-risker
Undersökningen visar att många företagsledare fortfarande har begränsad insikt i hur AI-relaterade risker bör hanteras. Otydligheten kring ansvar och riskhantering lyfts som en central utmaning i Norden, särskilt inför att EU:s nya AI Act börjar tillämpas 2026 och ställer höga krav på dokumentation, transparens och kontroll av AI-system.De flesta nordiska företag har kommit långt i sitt arbete med ansvarsfullt användande av AI. Det är 87 procent som har definierat tydliga principer, men bara 64 procent har infört realtidsövervakning och 69 procent har styrkommittéer som följer upp att principerna efterlevs.
– Många företag i Sverige har höga ambitioner. De ser AI som en naturlig del av sin framtida strategi, men saknar fortfarande tillräckliga strukturer för att hantera risker och säkerställa transparens. När EU:s nya AI Act snart börjar gälla blir det tydligt vilka företag som har gått från strategi till faktisk styrning. Vi ser redan nu hur gapet mellan vilja och verkligt genomförande växer, säger Ylva Bergström, partner inom Risk Transformation på EY.
AI ger effektivitetsvinster – men inte ökad lönsamhet
AI-investeringar har redan gett tydliga resultat för nordiska företag. En tredjedel uppger att AI i hög grad har förbättrat produktivitet och effektivitet, medan 41 procent ser en stark förbättring i innovationsförmåga. Samtidigt är det få som upplever att tekniken ännu lett till konkreta affärsresultat – endast 20 procent rapporterar ökade intäkter och 13 procent realiserade kostnadsbesparingar. Resultaten visar att de nordiska företagen har lyckats med effektivitet och innovation, men ännu inte fullt ut med att omsätta framstegen till långsiktig affärsnytta. Det teoretiska kostnadsbesparingarna finns, men för att realisera besparingarna behövs exempelvis omorganisation, justering av arbetsflöden och andra sätt att arbeta.– Det är lätt att fokusera på vad AI kan göra, men svårare att mäta och styra hur värdet faktiskt realiseras. Många företag i Sverige befinner sig fortfarande i ett pilotläge, där fokus ligger på att testa tekniken snarare än att skala upp och integrera den i relevanta affärsprocesser. För att AI ska bidra till tillväxt krävs en strategi som är baserad på vilket affärsvärde som ska skapas eller vilket problem som ska lösas, i kombination med tydliga processer för ansvar, mätning och uppföljning, säger Charlotta Kvarnström, partner och rådgivare inom teknik-, media- och telekomsektorn på EY.
AI-agenter ställer nya krav på styrning
En av de tydligaste trenderna i årets undersökning är framväxten av så kallad ”agentic AI”, vilket är system som kan agera och anpassa sig autonomt, med minimal mänsklig inblandning. Denna typ av lösningar kallas ofta AI-agenter och kan utföra uppgifter och fatta beslut på egen hand inom givna ramar. Nästan sju av tio nordiska företag uppger att de tillåter medarbetare att utveckla eller använda AI-agenter, och många har infört rutiner för att hantera de nya riskerna som följer. Hela 85 procent har kontinuerlig övervakning på plats och 78 procent har etablerade processer för incidenthantering. Samtidigt kvarstår utmaningar i att utforma effektiva kontroller för system som utvecklas snabbt och agerar med begränsad mänsklig inblandning. HR-funktionen ligger särskilt efter – endast 37 procent av nordiska företag uppger att de förbereder strategier för en hybrid arbetsstyrka där medarbetare och AI ska arbeta tillsammans.– Vi går nu in i ett nytt skede där AI inte bara assisterar utan också agerar mer självständigt. Det ställer helt nya krav på styrning, transparens och ansvar. Företagen i Sverige måste snabbt gå från experiment till struktur och se till att teknik, etik och affär går hand i hand. AI-frågan är inte längre bara teknisk – den är även strategisk, och ledningsgrupper behöver ta ett tydligt ansvar för hur tekniken påverkar både verksamhet och förtroende, säger Ylva Bergström.
Se alla lediga lokaler i Sverige här.