Trevåningslager en vinnare

10 februari 2022

Priset Årets Logistiketablering delas varje år ut av Intelligent Logistik. För 2021 var det Corems trevåningslager för MTABs premiumlogistik i Järfälla som kammade hem priset. ”Vinsten är ett fint kvitto på att vi ligger i framkant”, säger Jesper Carlsöö, uthyrningschef på Corem Property Group.

Corem.jpg
Bild: Corem

De nominerade till priset 2021 var DSV’s lager i Rosersberg, ICAs Ocado-automatiserade e-handelslager i Brunna, MGReal Estates mulimodala TPL-lager för Westerman i Malmö Hamn och Corems trevåningslager för MTAB i Järfälla. 

Det var tuff konkurrens om priset men det blev alltså Corem och MTAB som kammade hem vinsten. 

– Vinsten är ett fint kvitto på att vi ligger i framkant och förstår våra kunder och är beredda att investera i husen och i kunderna. Det är essensen av det vi vill åstadkomma. Och är man med i tävlingen vill man ju gärna vinna, såklart, säger Jesper Carlsöö, uthyrningschef på Corem Property Group. 

Kriterierna för att vinna priset är bland annat att etableringen ska möta ett reellt behov eller utgöra en smart lösning ur flödesperspektiv för brukare och kunder. Byggnaden ska vara innovativ, nytänkande eller överraskande i sin utformning, och byggnaden ska även vara energieffektiv och miljöcertifierad, till exempel enligt EU Green Building, BREEAM eller LEED.

– Det är tydligt att vi tickade i varenda box av de kriterierna.

Läget allt mer avgörande

MTAB:s 16 900 kvadratmeter stora trevåningslager i Järfälla, som togs i drift i somras, är Sveriges allra första flervåningslager. Ett tecken på att just läget blir allt viktigare för premiumlogistik.

– Det fanns inte mark att tillgå i det läget där de ville bygga så vi fick bygga på höjden istället, säger Jesper Carlsöö.


Just det rätta logistikläget blir allt viktigare för företag i takt med den allt mer ökande e-handeln, speciellt när det gäller så kallade last mile-leveranser.

– Läget är enormt avgörande för sådana aktörer som jobbar med last mile, till exempel Budbee. De måste ha hubbar nära slutkunden. Om man tittar på de rena transportlösningarna som de har, till exempel cyklar och halv-elfordon, måste paketets sista resa vara tämligen kort. För att det ska funka och för att exaktheten ska bli så bra som möjligt för leverans till slutkunden blir läget väldigt avgörande. 

– Ett centrallager däremot, som kanske har längre ledtider, kan med fördel ligga i exempelvis Växjö. För en lastbil med 50 mils radie når man 65% av nordens befolkning, fortsätter Jesper Carlsöö.

Effektivisera returer

Corem har gått från de stora logistikklusterna längs med de stora riksvägarna till att nischa in sig på citylogistik och Jesper Carlsöö tror att, oavsett konjunktur, kommer paketvolymer per capita att öka. Men vissa saker måste effektiviseras. 

– Man kan ställa sig om frågan med returer är särskilt smart och effektiv. Det finns en marknad för alla returer och det måste effektiviseras. Det är inte rimligt att ett plagg ska gå 10-15 resor innan sista köparen bestämmer sig för att behålla varan.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.