"The Happiness Factory"

2 november 2018

Coca-Cola European Partners i Jordbro, Haninge, har utnämnts till världens bästa kontor enligt det globala kvalitetsindexet Leesman. Kontoret, som är ritat av Reflex Arkitekter, kallas The Happiness Factory. Här syns det svenska arvet och här kan man uppleva ”Coke Magic”.

Ett av världens mest kända varumärken har i Jordbro äntligen fått ett kontor där man kan uppleva hur det är att befinna sig mitt uppe bland de bubblande, pirriga och smarriga dryckerna! En känsla som kallas ”Coke Magic”. Någonstans i huset kanske man förvarar det där topphemliga receptet?

Med svensk touch

Kontoret är ritat av Reflex Arkitekter som skapat Coca-Cola men med en svensk touch. Det svenska arvet syns i grafik med historien kring den kurviga glasflaskan, designad av svensken Alexander Samuelsson, och i ”The Swedish Heritage Lounge” med björkskog och svenska möbelklassiker. Coca-Cola, Fanta, Sprite och Monster är några av företagets drycker som fått sätta prägel på inredningen och signalerar olika funktioner i kontoret. 

Spriteloungen har fått en stor väggmålning av graffittiartisten Puppet, och övrig grafik är gjord i samarbete med UMG. Kontoret rimmar nu perfekt med företagets själ och projektet har satt ny standard för hur Coca-Colas kontor runt om i Europa ska se ut.



Världens bästa kontor

Alldeles nyligen blev kontoret nummer ett på Leesmans lista över världens bästa arbetsplatser. Via en enkät har Leesman till dags datum tillfrågat över 420 000 anställda på fler än 3 200 företag i 90 länder, hur de upplever sin arbetsplats. Av samtliga arbetsplatser som certifierats med Leesman+ är de anställda på Coca-Cola European Partners i Jordbro nöjdast i världen. Målbilden var en modern, aktivitetsbaserad arbetsplats som reflekterar den 131 år långa historia som Coca-Cola skapat. 


Ända sedan vi flyttade in i det renoverade kontoret har många känt en ny stolthet över sin arbetsplats. 


Leesmans enkät visar bland annat att 95,8 procent av företagets medarbetare var stolta över att bjuda in gäster till deras ”nya” arbetsplats, att jämföra med 33,5 procent före renoveringen.

Med på resan

– Ända sedan vi flyttade in i det renoverade kontoret har många känt en ny stolthet över sin arbetsplats. När resultatet kom från Leesman blev jag extra glad eftersom det visade sig, svart på vitt, att känslan delades med nästan alla anställda oavsett roll på företaget, säger Ingrid Ljung, fastighetsansvarig på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Nyckeln till det positiva resultatet för The Happiness Factory var att få med medarbetarna på resan. Redan 2014 påbörjades omfattande analys om hur en framtida arbetsplats skulle kunna se ut där medarbetarna involverades i hög utsträckning. Från det första spadtaget till inflyttning, fick medarbetarna vara med och utforma vad som skulle bli deras framtida kontor.

Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Pernilla Krantz

Redaktionschef