Svenska Hus AB erbjuder "gröna kontrakt"

7 december 2017

Hos Svenska Hus AB är miljöengagemanget stort och något de arbetar med dagligen tillsammans med sina hyresgäster. De så kallade gröna kontrakt Svenska Hus erbjuder säkerställer båda parters miljöarbete.

Industrifastighet i Tumba

Intervju med Annelie Bergström, Uthyrningsansvarig Stockholm, Svenska Hus AB

Var i Storstockholm äger ni lokaler?

– Vi äger ett trettiotal fastigheter i Stockholm och de husen där vi har lokaler finns bland annat i Bromma, Sundbyberg, Årsta, Hammarby Sjöstad, Tullinge, Tumba, Vällingby/Vinsta, Kista, Slakthusområdet/Rökerigatan, Sätra. Störst fokus har vi på Norrort och Bromma.

Kan du berätta om några specifika objekt som är lediga just nu?

– Just nu kan vi erbjuda effektiva lager och kontor med bästa logistikläge i Fiskhallen som ligger i Årsta Partihallsområde, vilket är ett populärt och väletablerat logistikområde. Vi kan även erbjuda rejäla verksamhetsytor med bra lastutrymme och kontorsmöjligheter i en traditionell industrifastighet i ett otraditionellt industriområde belägen i Tumba. Och i den anrika och helt nyrenoverade Instrumentfabriken i Ulvsunda finns det fortfarande möjlighet att hyra moderna kontor och showroom med industrikänsla. Instrumentfabriken ligger i direkt anslutning till tvärbanans hållplats Norra Ulvsunda.

Annelie Bergström, Uthyrningsansvarig Stockholm, Svenska Hus AB


Vad är det viktigaste för er i relationen med en hyresgäst?

– Långsiktighet, kommunikation och samspel med hyresgästen, att känna förtroende och att vilja växa tillsammans. Våra hyresgäster är det viktigaste vi har och vi lägger stor vikt på ett personligt engagemang.

Vad är viktigt för hyresgästen att vara extra uppmärksam på när det är dags att skriva hyreskontrakt?

– Det finns flera aspekter att ta hänsyn till vid tecknande av hyreskontrakt. Ofta fastnar diskussionerna kring pris, vilket i sig är en viktig fråga, men det är angeläget att allt runt om lokalförhyrningen är i sin ordning. Det kan till exempel handla om ansvarsfördelning, försäkring, myndighetskrav samt övriga krav kring den tänkta verksamheten. Det som kan tillkomma, såsom fastighetsskatt och driftskostnader, bör noggrant redas ut innan man undertecknar kontraktet för att undvika missförstånd längre fram under uthyrningsperioden.

På vilket sätt arbetar ni tillsammans med era hyresgäster när det gäller miljöfrågor?

– Miljöengagemang är något vi arbetar med dagligen i vår verksamhet och tillsammans med våra hyresgäster, vi har en ambition att ständigt medverka i och förbättra konkreta samhällsmiljöfrågor, och då gärna tillsammans med våra hyresgäster. Förutom detta erbjuder vi våra hyresgäster så kallade ”gröna kontrakt” där vi tillsammans med hyresgästen säkerställer att båda parter gör det man kan för att minska negativ miljöpåverkan.

Vilka är de vanligaste missförstånden som kan uppstå mellan fastighetsägare och hyresgäst och hur kan de undvikas?

– Kommunikation är A och O. I många fall råder missförstånd när en lokal skall anpassas för en verksamhet. Därför är det mycket viktigt att parterna är tydliga mot varandra så att förväntningarna stämmer överens. Här ligger det ett stort ansvar på oss som fastighetsägare att beskriva förutsättningarna för hyresgästen, för att minimera missförstånd senare under hyrestiden. Dessa missförstånd uppkommer ofta när fastighetsägaren och hyresgästen talar förbi varandra och parterna har olika syn på utgångspunkt och målbild.

Vad ska man som hyresgäst tänka på i valet av hyresvärd?

– Sök efter en fastighetsägare som kan svara upp mot just era behov och som tillsammans med er kan hitta lösningar samt vara flexibel. Viktiga aspekter är givetvis också det personliga engagemanget hos hyresvärden och vilka framtidsplaner som finns för utveckling av fastigheten tillsammans med hyresgästerna. Viktigt är också att det finns både en långsiktighet och en flexibilitet hos hyresvärden, då hyreskontrakt ofta löper över en längre period och förutsättningarna kan komma att förändras över tid.

Vilka tips kan du ge till lokalsökande företag?

– Var ute i god tid. Beskriv era önskemål för fastighetsägaren och utgå från era behov. Vad behöver ni för just er verksamhet? Lägg tid på att skriva ner en behovsspecifikation och fundera över hur ni vill arbeta framåt. Var väl förbered med frågor och information, så har vi som fastighetsägare lättare att förstå och kunna tillgodose era behov. Välj en hyresvärd du får förtroende för. Det enda som vi fastighetsägare inte kan ändra på är läget.

Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.