Svenska företag tror att AI kommer ta över juniora roller
Publicerad: 25 november 2025
Sex av tio svenska organisationer förväntar sig att minska rekryteringen av personer i början av karriären inom tre år. AI automatiserar arbetsuppgifter som tidigare utförts av juniora medarbetare.
En ny global undersökning från Deel visar att artificiell intelligens redan håller på att förändra hur svenska företag rekryterar, organiserar och utbildar sin personal. IDCs InfoBrief “AI at Work: The Role of AI in the Global Workforce”, framtagen på uppdrag av Deel visar att automatisering inte bara förändrar arbetsroller – den driver också på en stor omställning inom arbetskraftsplanering och kompetensutveckling. Till exempel tror sex av 10 svenska företag att de inom tre år kommer ha ett mindre behov av juniora roller, i takt med att AI ersätter enklare uppgifter.
– Vi ser hur företag anpassar sig till en ny verklighet där juniora roller automatiseras bort snabbare än de ersätts, säger Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.
– Det sätter nytt tryck på utbildningssystem, traineeprogram och företagens egna initiativ för fortbildning för att rusta arbetskraften för AI-eran, fortsätter han.
Omorganisationer pågår – men investeringar i utbildning halkar efter
Samtidigt ligger investeringarna i kompetensutveckling under det globala genomsnittet: sextio procent av svenska arbetsgivare investerar i AI-relaterad vidareutbildning och omskolning, jämfört med sextiosju procent globalt.De främsta hindren är lågt engagemang bland medarbetare, begränsade budgetar och brist på kvalificerade utbildare.
Låg kännedom om AI-regler, försiktighet kring lönepremier
När det gäller ersättning är svenska arbetsgivare mer återhållsamma än det globala snittet: fyrtiotre procent är villiga att erbjuda en lönepremie på tjugofem procent eller mer för AI-kompetens, jämfört med nästan femtio procent globalt. Cirka en tredjedel av svenska företag uppger att de redan har genomfört en större omorganisation för att integrera AI.Kännedomen om AI-regler är fortsatt låg — endast sju procent av de svenska respondenterna säger sig vara “mycket bekanta” med de nationella AI-reglerna, och lika många beskriver regelverket som “tydligt och företagsvänligt”.
Se alla lediga lokaler i Sverige här.