Svenska Bostäder skapar liv och trygghet i närcentrum

Senast uppdaterad: 8 november 2025

Svenska Bostäder har ett tydligt mål med sina närcentrum. De ska vara ett levande nav i stadsdelarna – där människor möts, handlar, arbetar och trivs. I dag finns ett samlat centrumledarskap för fem centrum: Björkhagen, Dalen, Husby, Kärrtorp och delar av Vällingby Centrum.

– Vi ska ha levande och attraktiva närcentrum för våra hyresgäster och locka besökare för att gynna våra företagare. Vi samarbetar med våra företagare som bidrar till att dessa platser blir mer levande och trygga, säger Natasha Johansson, centrumledare på Svenska Bostäder.

Det är viktigt att hitta rätt blandning av verksamheter som kompletterar varandra och centrumets karaktär. Det är också avgörande att miljön upplevs som trivsam, trygg och välskött.

– Det är viktigt att våra närcentrum är estetiskt tilltalande. Därför har vi hög närvaro på plats för att se till att det är rent, helt, tryggt och snyggt. Stämmer skyltningen? Är belysningen bra? Finns det något klotter? Behövs någon flagga bytas ut? säger Natasha Johansson.

Årets Verksamhet i centrum

Svenska Bostäder arbetar också  med marknadsföring av centrum, både lokalt och digitalt. Syftet är att nå både dem som bor i området och potentiella besökare. Samtidigt pågår ett kontinuerligt samarbete med företagarna i varje centrum.

– För att säkerställa ett nära samarbete med våra företagare så har jag månatliga möten med centrumens Företagarföreningar och har även några möten per år med våra företagare i de centrum där vi saknar en drivande företagarförening.

För att skapa rörelse och engagemang planeras och genomförs även ett tjugotal aktiviteter och evenemang varje år. Ett exempel är "Årets Verksamhet i centrum", där hyresgästerna själva får rösta fram en företagare som gjort avtryck.

– Vi är nog inte unika med den aktiviteten men det som är unikt är att vi ber våra egna hyresgäster att rösta på någon av våra företagare i centrum. Det är en mycket uppskattad aktivitet hos våra företagare där deras egna kunder lyfter dem, säger Natasha Johansson.

– Den prestigefyllda utmärkelsen är för vinnaren en bekräftelse på att deras verksamhet sticker ut och uppskattas av kunderna. För oss är det ett kvitto på att verksamheten ökar centrumets attraktivitet och tillför mervärde för de besökande och våra hyresgäster, avslutar Joseph Dülger, kommersiell uthyrningschef på Svenska Bostäder. 

Rösta på årets verksamhet i centrum här.

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.