Svart september för detaljhandeln

8 oktober 2019

Färsk statistik från UC visar att konkurserna ökar med 10 procent i september månad jämfört med samma månad i fjol. Totalt sett i år har konkurserna minskat med 1 procent.

Foto: Pixabay

Konkurserna i september ökar med 10 procent. Därmed bryts den positiva konkursutvecklingen med minskat antal konkurser de senaste fem månaderna. Det är dock för tidigt att säga om vi bör rusta för dystrare tider när konjunkturen vänder eller om detta är en tillfällig dipp i statistiken.

- I september ökar konkurserna i detaljhandeln igen. Svensk Handel rapporterade så sent som i maj att 11 000 butiker och därmed 50 000 jobb riskerar att försvinna i svensk detaljhandel fram till 2025. Givetvis kommer detta påverka samhällsekonomin, men i vilken omfattning är för tidigt att sia om, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Detaljhandeln har det fortsatt tufft och i september månad ökar konkurserna inom segmentet med hela 44 procent.

- Allt effektivare e-handelslösningar och dyra lokaler är några faktorer som ligger bakom butiksdöden. Våra konsumtionsmönster har förändrats snabbt. Enligt en ny rapport från Klarna är söndagskvällar den tid vi handlar mest och då har inga fysiska butiker öppet. Nyligen gick brittiska Thomas Cook i konkurs som en konsekvens av förändrade konsumtionsmönster. Fysiska resebutiker blir överflödiga när köpen genomförs i realtid, avslutar Richard Damberg.


Yousef Boussir

Redaktör/reporter

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.