Störst i Norden på logistik

17 september 2018

Med en vision om att växa i takt med kunderna och att erbjuda helhetslösningar har Logicenters växt sig starka på marknaden. De är nu den största ägaren av moderna logistikfastigheter i Norden.

Brunna, etapp två. Bild: Logicenters

Logicenters bildades ur bolaget NREP för drygt tre år sedan och har nu 1,6 miljoner kvadratmeter fördelat på 70 anläggningar runt om i Norden. De jobbar med långsiktiga visioner och deras affär går ut på att äga logistikfastigheterna, inte utveckla och sälja dem.

– Våra fokusområden är prime location, prime properties, flexibla och kundorienterade affärsmodeller samt långsiktigt ägande. Det har varit vår framgångsfaktor de senaste åren, säger Matthias Kettelhoit, Kommersiell chef, Logicenters.


Det vi ser nu är att många e-handlare har blivit så stora att de växt ur sina gamla logisitiklösningar.

Mattias Kettelhoit, Kommersiell chef, Logicenters


E-handel kräver mer yta

E-handeln i Sverige omsatte 2017 drygt 67 miljarder kronor och detta ställer höga krav på logistikbranschen och logistikfastigheterna växer sig allt större för att möta den ökande efterfrågan.

– Det vi ser nu är att många e-handlare har blivit så stora att de växt ur sina gamla logistiklösningar, de kräver bland annat mer yta än tidigare,säger Matthias Kettelhoit.

Då Logicenters är den enda aktören på marknaden som är helt nordisk kan en hyresgäst ha avtal på ytor i två länder under samma kontrakt.

– I och med att vi har den plattformen kan vi vara flexibla, vi kan spela på flera tangenter och kunderna kan växa med oss, säger Matthias Kettelhoit.

En hyresgäst per fastighet

Logicenters vänder sig främst till kunder som har krav på stora ytor. 

– I våra 1,6 miljoner kvadratmeter och 70 fastigheter har vi drygt 100 kunder, vilket i runda slängar blir en hyresgäst per fastighet. För de som har stora volymer passar vår affärsidé bra, vi har en egen produktionsmodell där vi inte anlitar totalentreprenörer för att bygga våra hus, vi bygger dem själva. Genom detta hamnar vi på en konkurrenskraftig kostnadsnivå när det gäller kostnad per kvadratmeter och då gillar vi företag som efterfrågar stora ytor. Vi jobbar med logistikbolag som DHL, DSV, Bring och Postnord, samt e-handlare, till exempel Zalando och Babyshop.

Flera projekt på gång

Logicenters bygger hela tiden nya fastigheter. Just nu byggs bland annat 20 000 kvadratmeter i Arlandastad som beräknas stå klart under 2019 och ett DHL-lager i Eskilstuna på 30 000 kvadratmeter. Matthias Kettelhoit har klart för sig vilka de viktigaste framgångsfaktorerna är.

– Jag tror att man måste ha ett kreativt affärstänk, och en kostnadseffektiv produktionsmodell vid nyutveckling. Och självklart vara långsiktiga. 


Matthias Kettelhoit, Kommersiell chef, Logicenters


Läs artikeln i sin helhet i Magasinet Lokalguiden nr 8 med utgivning v 38.
Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Jessica Roos Rahmquist

Redaktör