Satsa på rätt telefonhytt

28 mars 2019

I dagens kontorslandskap och i våra moderna, öppna och aktivitetsstyrda kontorsmiljöer är telefonhytterna ett allt vanligare inslag. Här kan du ta de där känsliga samtalen då du inte vill bli störd. De finns från en person upp till större moduler för upp till fyra personer. Och det är lätt att utöka antalet beroende på hur behoven förändras längs vägen. Men det gäller att köpa rätt.

Martela.jpg
Framery O från Martela.

När du ska köpa en telefonhytt till arbetsplatsen är det fem saker som är särskilt viktiga att tänka på, enligt Soundab:

1. Bra ljudisolering - Kanske både självklart och grundläggande men väl så viktigt att nämna. en telefonhytt ska erbjuda är att det ska kännas tryggt att prata där inne. Så att man vet att samtalet inte kan höras av andra utanför. För att klara detta krävs det att telefonhytten har mycket goda ljudisolerande egenskaper. Något som lätt missas vid inköp. Följden av bristfällig ljudisolering leder nämligen till den farliga fällan att du tror att det är helt ljudisolerat, medan kollegorna där ute hör varje ord du säger. 

En enkel liten arbetsyta i telefonhytten gör att du kan ställa ner dator, telefon och kaffekopp och fokusera på ditt telefonsamtal eller videomöte. 


2. Effektiv ventilation för frisk luft - Telefonhytter per definition är små, vilket innebär att vi behöver ha ett bra luftbyte när vi arbetar där inne. Om du till exempel har ett långt videomöte ska ju luften vara fräsch och frisk hela tiden. Dessutom vill du ju att luften är fräsch när du går in direkt efter att din kollega använt den. Så kontrollera alltid vilken ventilationsfunktion en telefonhytt har.

3. Bra med både belysning och eluttag - Brukar du anteckna när du pratar i telefon? Eller kanske har behov av att läsa i papper eller annat? I så fall är det ju en fördel att kunna se vad du skriver eller ska läsa. Glöm därför inte att dubbelkolla att telefonhytten du köper har bra belysning. Samt att det finns eluttag att koppla in dator och mobilladdare. Och kanske även ett nätverksuttag. För med allt detta blir telefonhytterna verkligen de effektiva avskiljda arbetsrummen som många medarbetare söker.

4. Ett litet arbetsbord för dator och annat - Finns det något värre än att stressa iväg med telefon och dator hals över huvud och inte ha någonstans att göra av sina grejer? En enkel liten arbetsyta i telefonhytten gör att du kan ställa ner dator, telefon och kaffekopp och fokusera på ditt telefonsamtal eller videomöte. 

5. Ställ telefonhytten där den gör som mest nytta - Något som är riktigt bra med kraftigt ljudisolerade telefonhytter är att du kan ställa dem där de gör mest nytta – mitt bland medarbetarna i kontorslandskapet! Inte bara i foajén, trapphuset eller korridoren. Där ser inte medarbetare om telefonhytten är ledig och kommer då dra sig för att ta sina samtal där. 

Läs mer hos Soundab

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.