Rum för allt i Kongahälla

29 maj 2018

Kongahälla Shopping är storsatsningen i Västsverige som slår upp portarna om tio månader. Den 37 000 kvm stora centrumanläggningen blir ett nytt offentligt rum mitt i staden och kommer erbjuda människor både maximal tillgänglighet och ett mycket varierat utbud. Och hyresgästerna kommer få de rätta verktygen för att nå sina verksamhetsmål. Det är vår viktigaste uppgift, menar Erik Fischer, VD på Adapta Fastigheter.

Kongahällaområdet har länge definierats som en handelsplats men när Adapta Fastigheter köpte Kongahälla i slutet av 2015 ville man satsa på en helt annan produkt än vad tidigare fastighetsägare planerat. Och det har gått fort.

-  Vi började bygga 2016 så den här resan har gått betydligt fortare än vad som är brukligt för nya köpcentrum, berättar Erik Fischer, VD för Adapta Fastigheter. Men vi har haft väldigt goda förutsättningar. Kommunen har velat satsa, vi är en liten organisation som kan ta snabba beslut och vi har haft en mycket duktig och följsam entreprenör.

- Vi såg Kongahälla Shopping som en fantastisk möjlighet, fortsätter Erik Fischer. I göteborgsområdet går den mesta köpcentrumhandeln fortfarande bra, vi har ingen överetablering som man kunnat se i andra städer.

Läget en fördel

Dessutom är läget en stor fördel. Kongahälla Shopping ligger mitt i stadskärnan med närhet till både boende, arbetsplatser, kommunikationer och biltrafik. 54 000 bilar passerar här en helt vanlig dag och nya resecentrum ligger mitt emot en av entréerna. I Kongahälla ska det också byggas 900 bostäder och sammanlagt kommer 15 000 människor att bo inom gång- och cykelavstånd när de pågående projekten är färdigställda.

- Läget betyder självklart mycket. Kungälv är en välmående förort till Göteborg med en köpstark befolkning och här finns ingen närliggande konkurrerande handel, konstaterar Erik Fischer.

Och att ligga mitt i stadskärnan ger ett viktigt flöde.

- Lägger man ett köpcentrum mitt i staden kan man dra nytta av det naturliga flödet men det ställer samtidigt högre krav på tillgänglighet. Jag tror att Kongahälla Shoppings framgångsrecept blir just den maximala tillgängligheten vi vill uppnå. Vi har jobbat mycket med utformningen just med respekt för människors tid som är den viktigaste valutan att handla med. Vi satsar mycket på mat och dryck, exempelvis på ett mattorg med flera olika koncept, men även andra funktioner som gym och olika vårdetableringar. De kräver hög tillgänglighet men ger samtidigt ett viktigt grundflöde i huset, under alla tider. Det finns inte på en externhandelsplats och detta attraherar bland annat de stora kedjorna.

Sista touchen

Bygget av Kongahälla Shopping har pågått i två år och öppningsdatumet 28 mars 2019 närmar sig. Då slås portarna upp till sammanlagt 37 000 kvm, 100 butiker och andra verksamheter och räkneverket som man tror stannar på 5 miljoner besökare per år kan startas.

Vi lägger den sista touchen på hyresgästmixen nu och har börjat med uthyrningen på mattorget.


- Huset kommer att färdigställas efter semestern, sedan bygger vi butiker fram till öppningsdatumet.

Efterfrågan har under resans gång varit god och endast få ytor är vakanta.

- Vi lägger den sista touchen på hyresgästmixen nu och har börjat med uthyrningen på mattorget. Vi har avsiktligt väntat med det då vi vill knyta till oss de koncept som efterfrågas just nu. Det är en trendkänslig bransch.

Även lokala handlare kommer att finnas på plats i Kongahälla Shopping även om Erik Fischer gärna hade sett fler.

- Underlaget är inte jättestort men de duktiga lokala aktörer som finns i Kungälv är med. Det är givetvis ett bra sätt att skapa lokal förankring, att man känner igen handlarna. Men annars kommer man hitta mycket av etablissemanget här, mycket för att staden har saknat just det utbudet.

Rum för allt

De 37 000 kvm är uppdelade i tre plan. Här finns Allrummet på plan 1 där dagligvaruaktörer, teknik och hemmafix ska samsas. På plan 2 hittar man Uterummet med butiker för snabbare shopping och flera to go-koncept. På samma plan finns Vardagsrummet som är husets kärna och mittpunkt. En lugnare miljö utformad för att man ska umgås och träffas. Även Innerummet finns på plan 2 men här är tempot istället ungt och trendigt med flera pop up-stores och lekytor m m. Hälsa, jobb och nöje kommer att finnas på plan 3 med ytor för välbefinnande och avskilda smarta ytor för företagande, office area och business lounge.

God utveckling

Allt arbete som pågår just nu i all ära men det är den 28 mars nästa år som det stora utvecklingsarbetet startar, menar Erik Fischer.

- Det stora arbetet börjar när vi öppnar. Då måste vi fokusera på att fortsätta utvecklas, jobba med hyresgästerna och stärka mixen och våra olika kluster. Det är jätteviktigt!

Men med egen förvaltning och egen centrumledning på plats borde chanserna för en god utveckling vara stora.

- Det handlar om att skapa förutsättningar för våra hyresgäster så att de kan nå sina verksamhetsmål. Gör de det gör vi det också, konstaterar Erik Fischer avslutningsvis. 

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.