Nu kommer Stockholm Syd

3 september 2021

Stockholm Syd ska bli det nya logistiska navet mellan Södertälje och Nykvarn, beläget bara 30 minuter från Stockholm. Aktörerna som står bakom satsningen är Kilenkrysset, Nykvarns kommun, Södertälje kommun, Stendörren Fastigheter, Catena och den privata exploatören Smedberg.

Sthlm Syd.jpg
Bild: Kilenkrysset

Flera parallella planarbeten pågår för att utveckla Stockholm Syd, ett område som delas mellan två kommuner och privata aktörer. På Södertäljes sida om kommungränsen heter området Almnäs och på Nykvarn kommuns sida heter området Mörby. Tanken är att dessa delar gemensamt bildar Stockholm Syd. På sikt är tanken att området ska ses som en helhet. 

Området ligger strategiskt med E20 i direkt anslutning och inte långt ifrån E4 och Södertälje hamn, samt 50 minuter från Skavsta flygplats. Även Svealandsbanan går genom området. Det finns planer på att ansluta stickspår till området samt en kombiterminal.

Aktörerna som står bakom

Kilenkrysset är en privat markägare som förvaltar en stor egendom längs med E20. Nykvarns kommun äger marken i väster i det som kallas Stockholm Syd. Stendörren Fastigheter äger mark i öst. Där finns fastigheter och mark som passar för lättare industri och lager. Den privata exploatören Smedberg äger marken närmast söder om trafikplats Almnäs, mellan Nykvarns kommun och Södertälje kommun. Catena har förvärvat Smedbergs mark söder om trafikplats Almnäs, ca 45 ha, väster om Almnäsvägen mellan Nykvarns kommun och Södertälje kommun.

Både ur ett ekonomiskt och hållbarhetsperspektiv är det här helt rätt läge. 

– Söder om Stockholm finns inget större logistikområde; alla befintliga logistikområden ligger norr om stan, och egentligen på fel sida stan sett till varifrån godset kommer. Både ur ett ekonomiskt och hållbarhetsperspektiv är det här helt rätt läge. Vi tror stenhårt på området, och har fått mycket förfrågningar, men eftersom det ofta är bråttom har de hamnat i Eskilstuna i stället, säger Henrik Lettesjö, affärsutvecklare på Catena, i ett uttalande.

områdets historia

Området har sedan länge använts för olika ändamål. Almnäs är ett före detta militärområde, ett ingenjörsregemente. Militären fanns här från 1960-talet tills de sista verksamheterna lämnade 2004. Här låg Försvarsmaktens internationella centrum samt försvarets FN-skola. Militärens gamla kanslibyggnad finns kvar, liksom kasernbyggnader, restaurangbyggnad, idrottshall etc.

Redan 2010 påbörjades arbetet med att förvandla Almnäs till ett stort logistikcenter. 2012 fick Södertälje kommun en större roll och 2014 slöts ett samverkansavtal mellan Södertälje kommun, Nykvarns kommun, Kilenkrysset, Peab och Smedbergs. Sedan 2018 har Catena gått in som ny part i ett nytt samverkansavtal och sedan januari 2020 har Peab gått ur.


2011 började kommunen arbeta med ett planprogram för Almnäsområdet som godkändes 2013. Syftet med programmet var att översiktligt utreda förutsättningarna och konsekvenserna av företagsetableringar samt bostäder i området. 2014 fattades beslut om att utöka planuppdraget till att omfatta även marken söder om Svealandsbanan. 

2016 byggde Logicenters två lagerbyggen för Aditro på Nykvarn-sidan av området, en på 40 000 kvm och året därpå en på 25 000 kvm.

nu Händer det

Efter Logicenters två byggen har det dock inte hänt så mycket på etableringsfronten. Men 2021 verkar vara det år som Stockholm Syd tar fart ordentligt. Flera detaljplaner har godkänts, eller är på gång att godkännas, och även nya etableringar är på gång. Först ut är DB Schenkers nya terminal på 14 400 kvm som blir klar innan årets slut. En etablering som banar väg för andra, menar Henrik Lettersjö på Catena.

– När Schenker nu etablerat sin terminal här kan man förvänta sig att de andra stora logistikaktörerna som Postnord och DHL snart är här. De optimerar ju sina rutter på liknande sätt. Och får du in de första aktörerna leder det ofta till följa John-effekter. E-handelsaktörer vill gärna etablera sig bredvid en terminal. 

I år startade även byggnationen av ett testlabb för framtidens elektrifierade fordon i Nykvarn, Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL Kommunen och Kilenkrysset AB bygger fastigheten som SEEL hyr i minst 15 år framåt för bland annat testning av elektrifierade drivlinor och energilagring avsedd för fordon, fartyg och andra farkoster. SEEL kommer att vara i drift andra kvartalet 2023.

– Sverige har en lång tradition av fordonstillverkning och samtidigt är vi ett att världens mest innovativa länder. Genom SEEL tar vi vara på dessa styrkor för att elektrifiera transportsektorn, minska utsläppen och samtidigt stärka Sveriges konkurrenskraft och skapa jobb i Sverige. Detta blir ett viktigt redskap för svensk fordonsindustri att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, säger näringsminister Ibrahim Baylan, i ett uttalande. 

Även andra aktörer är på väg in enligt Michael Johansson, etableringsstrateg på Södertälje kommun. Bland annat har Postnord förbundit sig till en ny etablering i Almnäs, och drygt 100 000 kvm mark, fördelat på flera mindre tomter för byggen på 5 000–15 000 kvm, finns just nu till försäljning i Södertälje. Dessutom hoppas man få klart ytterligare en detaljplan, på totalt 13, 5 ha under 2021, där man redan har två mycket seriösa intressenter.

1 000 hektar med plats för mycket

Färdigutvecklat ska Stockholm Syd, med sina 1 000 hektar, bli Stockholms största verksamhetsområde för logistik men det kommer även finnas plats för industri och kontor.


Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.