Norrländsk handelsplats i topp

9 maj 2019

Småstaden blir för andra året i rad utnämnd till årets bästa kommun- och bostadscentrum. Småstaden i Piteå fyller även 30 år i år. Vad passar då bättre än att fira med denna förstaplats!

Det är, ska tilläggas, andra året i rad som priset landar på Norrlandskusten.

– Wow. Häftigt. Det var ju jätteroligt att vi vann förra året, men det här känns nästan ännu bättre. Nu visar vi ju att det inte var någon tillfällighet, säger Christina Skoog, vd på Skoogs Fastigheter.

Berätta. Vad har hänt sedan sist?

– Vi byggt om och byggt till och lagt till en blomsterhandel som även satsar på inredning och en mindre livsmedelsbutik till vår mix. Vi har även en av våra äldsta hyresgäster, som funnits med sedan starten 1989, som utökat sin yta samt breddat sitt sortiment. Ungefär 2 500 kvadratmeter handel har adderats de senaste åren, säger Christina Skoog.

Vi har ju ägt Småstaden sedan 1995, men inte stannat upp, utan har försökt att utvecklas hela tiden.

I dag ståtar Småstaden med ungefär 15 000 kvadratmeter handel. Liksom ifjol får handelsplatsen höga betyg för tryggheten i gallerian, bemötandet och tillgängligheten.

Kunderna är många och de åker gärna en bit för att handla i Piteå och hos Småstaden.

– Vi är ju en turist- och handelsstad. Framför allt på sommaren, men vi har bra med besökare året runt. Vi fick en del draghjälp från KUST Hotell & Spa som öppnade för 2,5 år sedan.

Vad är hemligheten bakom de fina siffrorna?

– Vi försöker ha ett långsiktigt tänk. Vi har ju ägt Småstaden sedan 1995, men inte stannat upp, utan har försökt att utvecklas hela tiden. Och vi är måna om det lokala. Att ha goda relationer med våra kunder, säger Christina Skoog.

Dessutom, lägger hon till, krävs det mer än ”bara” fysisk handel för att locka besökare till gallerian.

– Ingen kan ju stoppa e-handeln från att växa, så det gäller att leva i symbios med den. Vi gör det genom att satsa hårt på sociala medier, där vi skapar engagemang och mervärde kring våra butiker. Vi bygger lojalitet och skapar många egna event samt agerar mötesplats för olika evenemang som andra vill genomföra i vår trevliga miljö. Just nu pågår två konstutställningar i vår galleria.

Det låter som en pigg 30-åring?

– Haha, jamen det tycker jag att vi är. Det är fräscht och fint hos oss och vi håller en hög standard. Vi har en bra produkt och butiksmix. Många fantastiskt bra caféer och restauranger vilket gör att man vill ”hänga” i vår galleria.

Hur ska ni hålla er unga och relevanta framöver?

– Genom att fortsätta vara nyfikna på våra kunder och deras förväntningar på oss. Vi gör det här tillsammans med våra besökare, säger Christina Skoog.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.