Litet bolag med stor vilja att utveckla

5 mars 2018

Trianon Fastighets AB är fastighetsbolaget med extrem tillväxt, stor vilja och ett äkta och genuint socialt hållbarhetstänk. Just nu ligger mycket fokus på att ge Entré vid Värnhemstorget nytt innehåll och att utveckla Rosengårds centrum.

Anna Heide, Affärsutvecklingschef på Trianon, kör vår intervju på cykeln på väg till jobbet. I minusgrader berättar hon om Trianons helikopterperspektiv och stunderna de står med båda fötterna i myllan. Och allt däremellan.

Samarbete och utveckling

- Trianon är med i väldigt många sammanhang och vi känner verkligen att vi bidrar till Malmös utveckling. Mycket handlar om samarbete och utvecklingsfrågor. Vi sitter med i många av stadens utvecklingsgrupper och är exempelvis en av 12 byggherrar i projektet Sege Park. Det blir en helt ny stadsdel och ett skyltfönster kring hållbarhet där delningsekonomi ska vara en bärare. I de flesta av de här sammanhangen är vi oftast den enda mindre fastighetsägaren. 

Men storleken är just Trianons styrka, menar Anna Heide. 

- Vi är ett litet bolag men med en stor kostym som vi hanterar bra. Våra korta beslutsvägar gör att vi blir flexibla och kan ställa om efter behov. Vi har möjlighet att tillämpa det vi kommer fram till, om det så gäller digitala plattformar, gemensamma energilösningar eller delningsekonomi. Mycket handlar om att vilja och att gå från ord till handling. 

Just nu är Trianon inne i en extrem tillväxtfas. 

- Det händer oerhört mycket i bolaget och på senare tid har det gått fort. Men fortfarande känns bolaget äkta och genuint och vårt sociala hållbarhetstänk är på riktigt. Inte bara något vi pratar om med fina ord.


Det händer oerhört mycket i bolaget och på senare tid har det gått fort.

Anna Heide, Affärsutvecklingschef, Fastighets AB Trianon

Nytt koncept för Entré

Trianon har fastigheter i centrala Malmö, Limhamn, Lindängen, Oxie, Rosengård och Hermodsdal. Just nu ligger största fokuset på Entré vid Värnhemstorget och Rosengård. 

- Vi håller på att sätta en ny strategi för Entré som ju inte har fungerat som köpcentrum, konstaterar Anna Heide. Så nu ska vi utveckla det till något annat, ett nytt koncept vi inte hittat namnet på ännu. Jag tror att vi nästan är först ut att ställa om ett köpcentrum så här.

En kombination av samhällsnytta, upplevelser, kultur och butiker är tanken. 

- Vi vill satsa på upplevelser och restauranger i det stora huset där O´Learys, SATS och SF redan är etablerade. 

Trianon tecknade alldeles nyligen ett tioårigt avtal med Extremezone AB om 4 000 kvm. Efter sommaren kommer de att öppna ett sport- och actioncenter med restaurang. 

- Detta är en viktig pusselbit i helhetskonceptet med aktiviteter och restauranger på plan tre, menar Anna Heide.

På våning två kommer samhällsnyttan ta plats. I samband med förvärvet ingick Trianon en avsiktsförklaring med Malmö stad, som åtar sig att verka för att verksamheter som rör samhällsservice ska teckna hyresavtal i Entré. 

- På våning två vill vi gärna ha skola och förskola. Vi planerar även för ett bibliotek, men i huset som ligger ut mot Värnhemstorget. 

På plan ett i Entré blir det butiker. 

- Här finns fungerande butiker redan i dag och de blir kvar. I dagsläget har vi endast några mindre ytor lediga. 

I det andra huset ska Folktandvården husera på våning två och en restaurang flyttar in i ytor som vetter ut mot torget.

-  Folktandvårdens ytor är under ombyggnad nu och avtalet med Noodle Company, med sitt nya vietnamesiska koncept, är klart.

- Vi tror verkligen på vårt nya koncept och även på hela området som nu har tagit fart på riktigt, konstaterar Anna Heide. Här byggs bostadsrätter för fullt, Jernhusen ska utveckla ett stort område och Östervärns tågstation öppnas i december. Behovet av ytterligare samhällsservice i området kommer absolut att öka.

Utvecklar Rosengårds centrum

Rosengårds centrum, som Trianon tog över i september 2016, är nästa fokusområde. I december begärde man en ny detaljplan för ett mindre område intill centrumets parkering, vid von Rosens väg och Frölichs väg. 

- Här finns sammanlagt 100 000 kvm byggbar mark men vi börjar i sydöstra hörnet, i liten skala, berättar Anna Heide. I linje med vårt helhetstänk vill vi först se hur målgruppen som kan tänka sig flytta in ser ut. Vi tänker alltid långsiktigt och kommer själva äga och förvalta det vi bygger. 

Att bygga ut biblioteket är nästa fas i utvecklingen. Och det sker på höjden. 

- Rosengård har det mest besökta stadsdelsbiblioteket i Malmö och för att kunna utöka ytorna kommer vi att bygga på taket. 

Nästa detaljplan blir för parkeringsytorna kring centrumet med fler bostäder och butiker. Rollen som ”en mötesplats för alla” förstärks när handel, bibliotek, kultur, service och hälsa sätts i fokus. 

Nyligen tecknade Trianon avtal med både Skatteverket och BarnmorskeStationen.  Skatteverket kommer under våren att öppna kundmottagning och servicekontor i en lokal om cirka 400 kvm, med ingång direkt inifrån köpcentret. Även BarnmorskeStationen öppnar sin mottagning under våren.

- Att skapa ökad trygghet är viktigt så vi måste också satsa på fina uteplatser, mer belysning och aktiviteter utanför husen. 

Normbrytande initiativ

Ett område där Trianons helhetssyn, långsiktighet och satsning på social hållbarhet burit frukt är Lindängen. Ett område som präglats av arbetslöshet och andra socioekonomiska utmaningar. Här genomfördes flera normbrytande initiativ  med mycket positiva resultat. Trianon använde sig bl a av sociala klausuler för att få leverantörer att anställa boende i området. 

- På så sätt bidrog vi till 35 nya jobb, berättar Anna Heide. Och redan från start tänkte vi på dem som skulle bo i området. Vi började i andra änden och satte prislappen först för att sedan starta renoveringen utifrån det. Resultatet har blivit att fler kan bo här till väldigt låg hyra. Att kunna skapa en bostadskö gör mycket för utvecklingen av ett område. Som sagt, Trianon bidrar mycket till Malmös utveckling. Det känns fantastiskt bra, avslutar Anna Heide.

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.