Intervju: Garberg om 20 år i branschen

15 april 2019

Nu ska verksamheten växa med upp till 50 000 kvm under kommande år i både Sverige och Norden. – Vi tittar på en väldigt kraftfull expansionsagenda, säger United Spaces grundare, Göran Garberg.

Göran Garberg - webb.jpg
Foto: Yousef Boussir

I början av året stod det klart att Castellum köper alla aktier i United Spaces för 200 miljoner kronor. Den nya ägaren i coworking-aktören United Spaces, planerar för en stor expansion i Norden och inte minst i Stockholm, där de i dagsläget sitter på 6 600 kvm i Waterfront Building. Det är en bitterljuv utveckling för United Spaces-grundaren, Göran Garberg, som drog igång företaget för snart 20 år sedan. 

– Vi gjorde bedömningen att det här skulle bli bäst för våra medlemmar. Att vara tillsammans med en stark aktör, som Castellum, innebär att vi kan expandera och göra vårt erbjudande till det mest attraktiva på den nordiska marknaden. Det känns oerhört kul att få göra det, men samtidigt är jag inte ägare längre och det är en resa jag får förlika mig med. Det finns en stolthet i att ha varit med så länge och man kan klappa sig själv på axeln, säger Göran Garberg.

”Tydlig expansionsagenda”

Flera fastighetsbolag satsar nu på coworking i egen regi. I och med köpet av United Spaces får Castellum 20 års erfarenhet och kunskap av coworking – och med nytt kapital ska konceptet etablera sig på många håll inom en snar framtid. 

– Expansionen av United Spaces kommer att ske delvis i Castellums egna fastigheter, men även i andra fastighets-ägares fastigheter. Vi kommer etablera oss där det är bäst för varumärket. Vi träffade flera olika aktörer innan vi bestämde oss för att sälja till Castellum – men till slut var det ett enkelt val. De har en väldigt tydlig expansionsagenda och man vill vara med att driva utvecklingen inom coworking, säger Göran Garberg.


Efter 14 år i reklambranschen bestämde sig Göran Garberg att satsa på en ny affärsidé. Och det var när han själv hyrde in sig på ett kontorshotell i Stockholm som tankarna på ett helt nytt kontorskoncept började ta form. 

– Jag höll på att dö där inne efter sju sekunder. Bara stängda dörrar och samtidigt som jag ville utveckla min nya affärsidé och bolla den med andra på arbetsplatsen. Den tidens kontorshotell var något från industrialismen med rum efter rum i långa korridorer. Då föddes idén kring en öppen yta där företag sitter tillsammans, säger Göran Garberg.

United Spaces historia sträcker sig nästan två decennier tillbaka. Till och med redan innan coworking-begreppet var myntat. De första 15 åren var en långsam resa då konceptet med coworking var svår att sälja in. 

– Det var inte riktigt någon som fattade vad vi höll på med och vi hade inte finanserna för en omfattande marknadsföring. Man förstod inte varför man skulle sitta och jobba med andra i öppna miljöer. Den gängse bilden var att man skulle ha sin egen lokal, med sin egen skylt utanför dörren. Att riva väggarna och sitta öppet i en lounge med events, möten och nätverkande var inte den gängse idén – men det var vår idé, säger Garberg. 


Hittat hem i Waterfront

Konceptet var framtaget och den första lokalen hittade man på Kungsholmen och efter det gick flyttlasset vidare till Münchenbryggeriet på Södermalm. I några år fanns också United Spaces på Vasagatan innan man 2011 satsade stort och hyrde in sig i prestigefastigheten Waterfront Buildning där de fortfarande sitter i dag. 

– Under de första tio åren var det ingen big business. Vi omsatte bara 10-15 miljoner kronor, det var mera som ett nystartsprojekt som höll på i jäkligt många år. Men när vi fick möjligheten att flytta in i Waterfront så bestämde vi oss för att satsa. Waterfront var den coolaste byggnaden i Stockholm då och i absoluta bästa läget. Vi gjorde vår egen design och nu har vi tagit över tre plan i byggnaden, säger Garberg.


 Inom fem år kommer det finnas coworking i vartenda kvarter.


Även i Göteborg och Malmö har United Spaces etablerat sig. I mitten av april ska den senaste United Spaces arenan öppna i det nya kontorshuset Office One på Arlanda. Men expansionen slutar inte där. Med en ny ägare i ryggen ska bolaget växa i Sverige och Norden. På sikt finns Köpenhamn, Helsingfors och Oslo som tilltänkta etableringsorter. 

– Det är inte bara prestigefastigheter i centrala lägen som är aktuella för coworking. Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm, där det är billigare hyror, kommer också att växa. Inom fem år kommer det finnas coworking i vartenda kvarter, säger Göran Garberg.

Yousef Boussir

Redaktör/reporter

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.