Glödhett på logistikmarknaden

24 september 2019

Logistic Contractor är specialiserade på att bygga och utveckla stora logistikanläggningar som är utformade för att ta hand om en allt mer växande marknad. – Den är glödhet, säger Sara Liljevall, affärsutvecklare på Logistic Contractor.

Log contr.jpg
Patrik Lööv och Sara Liljewall, affärsutvecklare på Logsitic Contractor

Bolaget, som är en del av Wästbygg- Gruppen, har sitt huvudkontor i Göteborg men verkar över hela Norden. Ursprungligen jobbade de endast med totalentreprenad men de senaste fem åren har det tagit rejäl fart och de jobbar numera även med egenutvecklade projekt där de förvärvar mark och skriver hyreskontrakt direkt med kunden. 

– Vi är inte långsiktiga ägare utan vi fokuserar på det vi är duktiga på och det är att bygga och utveckla lager- och logistikanläggningar. Våra egenutvecklade projekt säljer vi därmed i samband med att de färdigställts, säger Sara Liljevall, affärsutvecklare på Logistic Contractor. 

Och med en marknad, som de beskriver som glödhet, verkar det vara ett vinnande koncept. 

– I dagens läge är det konkurrenskraftigt att gå in och hyra en nyproducerad anläggning i förhållande till en befintlig med tanke på ränteläget och yielderna, säger Patrik Lööv, affärsutvecklare​​ på Logistic Contractor.

– Det var många som tecknade hyreskontrakt i början på 2000-talet och då var yielderna uppe på 8-9 procent men det har skett en fantastisk yieldkompression de senaste fem åren.

Vi försöker alltid ligga i rätt marknadsläge och tittar inte så mycket på marknadshyror utan på vad kalkylen klarar av, fortsätter han. 

Stora utmaningar

Men det finns utmaningar som väntar runt hörnet. Bristen på ledig mark kring de stora storstadsregionerna i kombination med stor efterfrågan är ingen lätt ekvation att lösa. 

De kommande åren ser vi ingen direkt avmattning. Vi är optimistiska och tror att efterfrågan kommer att hålla i sig över en längre tid framöver. 

– Inom Storgöteborg har kommunen begränsat med detaljplanerad mark som går att köpa, man får istället blicka mot Landvetter- och Borås-hållet eller så är det privata aktörer som sitter på marken. Det är en stor utmaning i och med att vi ser att många av våra kunder efterfrågar att ligga i närheten av storstäderna, säger Sara Liljevall. 

Trots bristen på mark har bolaget flera stora projekt på gång runt om i landet. Man snittar mellan 10-13 projekt om året och har just nu runt åtta projekt på gång som överlappar varandra. Bland annat bygger man batteritillverkaren Northvolt’s basbyggnad till deras anläggning för tillverkning av batterier i Skellefteå, ett bygge som kommer omfatta hela 120 000 kvadratmeter när det står klart under 2020/2021. Logistic Contractor optimerar alltid byggnaderna efter kundens önskemål och ibland kan osäkerheten vara stor huruvida man vill hyra anläggning eller äga den själv. 

– Vi kan offerera båda delarna så att kunden kan ta ställning till hur de vill göra och där är vi unika i branschen, säger Patrik Lööv. 

Ljus framtid för branschen

Den allt mer växande e-handeln gör att efterfrågan på logistikfastigheter ökar kraftigt, i takt med att de fysiska butikerna kämpar för överlevnad byggs det allt mer logistikfastigheter. Ett gynnsamt läge med andra ord.

–  De kommande åren ser vi ingen direkt avmattning. Vi är optimistiska och tror att efterfrågan kommer att hålla i sig över en längre tid framöver. En högkonjunktur, ett gynnsamt ränteläge och ett stort intresse från investerare inom specifikt logistik gör att vi forsatt ser ljust på framtiden, säger Sara Liljevall.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.