Framtidens sätt att shoppa?

1 mars 2021

I slutet av 2020 öppnade AMF Fastigheter det nya konceptet The Lobby Live i handelsplatsen MOOD i Stockholm. Studion är den första i sitt slag i Europa och här kan konsumenterna liveshoppa de senaste modenyheterna utan att behöva lämna hemmet.

Under 2020 växte intresset för liveshopping och det kom att bli en av de stora retailtrenderna under fjolåret. I praktiken funkar det som en modern version av tv-shop där liveshoppingen är rörlig bild som streamas i realtid via digitala kanaler med en integrerad köpfunktion. Slutkonsumenterna som ser på sändningarna, ofta presenterade av experter, influencers eller butikspersonal, kan handla online direkt via plattformen som är länkad till varumärkets e-handel. Tanken är att erbjuda kunder ett mer inspirerande format än att visa en bild på en produkt på en hemsida.

GRÄNSEN HÅLLER PÅ ATT SUDDAS UT

– Genom The Lobby Live vill vi möjliggöra för fler varumärken och retailers att testa liveshoppning. I The Lobby Live kan de möta sina kunder på en ny och konkurrenskraftig plattform som inte bara är en försäljningsyta utan också en innovativ marknadsföringskanal, säger Anna Thelander, marknads- och kommunikationschef på AMF Fastigheter. 

Vi tror att liveshopping kommer att vara ett naturligt inslag i framtidens handel. 

I The Lobby Live kan retailaktörer och varumärken hyra in sig för aktiveringar av olika slag, både fysiska events som pop-ups och produktlanseringar, samt digitala events som liveshopping, podcasts och seminarier. Bakom satsningen står AMF Fastigheter och livevideobolaget Bambuser som syftar till att integrera den digitala och fysiska handeln genom ny och innovativ teknik.

– The Lobby Live är ett bra exempel på hur gränsen mellan fysisk och digital handel håller på att suddas ut. Just liveshopping visar hur offline och online kan flätas samman och stärka varandra i symbios, säger Annelie Gullström, ansvarig för nya affärer och innovation på AMF Fastigheter.

NYTT FENOMEN

Konceptet med The Lobby Live har mottagits bra av såväl retailaktörer som konsumenter. Många av de varumärken som AMF Fastigheter varit i kontakt med inser att liveshopping är ett nytt format där de både kan jobba med försäljning och stärka varumärket samtidigt som de kan interagera med sina kunder på nya och mer underhållande sätt. Fenomenet med liveshopping är relativt nytt i Sverige och många retailers bekräftar att det är något de vill utforska vidare.

– Det finns en grupp som är väldigt nyfikna men funderar över hur de ska använda formatet utifrån sina förutsättningar. Pandemin kan säkert också ha bidragit till en viss försiktighet. Vi måste testa oss fram, säger Annelie Gullström.

För konsumenterna finns det många fördelar med liveshopping. Både tillgängligheten och servicegraden ökar, och man får som kund mycket information men i ett underhållande och tillgängligt format. Och man behöver inte ens lämna hemmet.

– Det finns också chans för konsumenter att ställa frågor om produkterna som visas i chatten. Det bidrar säkert till att returerna minskar, vilket man har kunnat se att de gör vid liveshopping jämfört med annan typ av online shopping, säger Annelie.

NATURLIGT INSLAG I HANDELN

Under pandemin har många konsumenter undvikit att handla i fysiska butiker och istället vänt sig till e-handeln och liveshopping. Många av de som hittat till det nya sättet att shoppa har en hög engagemangsgrad när de följer sändningarna, vilket tyder på att det finns ett stort intresse bland konsumenterna.

– En hög andel kunder interagerar med varumärket på olika sätt, bland annat genom att lajka produkter eller delta i chatten. Vi ser också att de stannar relativt länge på sidan under sändningen, oftast längre än ett genomsnittligt besök i en fysisk butik eller på en e-handelssida, fortsätter Annelie.

I USA och Kina har trenden med liveshopping vuxit sig allt större och AMF Fastigheter tror att det kan komma att se likadant ut i Sverige i framtiden.

– Vi tror att liveshopping kommer att vara ett naturligt inslag i framtidens handel. Sen kan den säkert komma att utvecklas och modifieras efter hand, men det kommer med största sannolikhet leva kvar och växa sig starkare i någon form, avslutar Annelie.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.