Framtidens butiksformat?

4 juni 2019

I e-handelns kölvatten ritas den traditionella fysiska butiken om. Vad sägs om att handla i närportalen, fullfillmentcentralen, hybriden, i en digital pop up-butik eller i inspirationsbutiken. Handelsforskaren Johan Hagberg, Centre for Retailing, Handelshögskolan i Göteborg har identifierat fem butiksformat som han tror att vi kommer att få se mer av i framtiden.

framtidens butik.jpg
Bild: Pixabay

1. Närportalen

Den klassiska närbutiken får ett komplement i form av närportalen. Här kan konsumenter hämta allt de handlar på nätet. Samtliga detaljhandelsföretag och transportombud levererar de varor hushållen i närområdet köper online, till en fysisk närportal.

2. Fullfillmentcentralen

En lagerbutik som bygger helt på självbetjäning. Hit åker konsumenter för att handla hem varor de redan vet att de vill ha, som de alltid köper.

3. Hybriden

En butik som kombinerar traditionell försäljning med digital teknik som pekskärmar och digitala provrum. Här kan man e-handla ett stort utbud av produkter och få hjälp med allting av kunnig personal.

4. Digital pop-up

Köpcentrum öppnar tillfälliga butiker där konsumenterna kan se och prova varorna. Därefter köper man varorna digitalt och får dem hemlevererade i stället för att transportera hem dem själva.

5. Inspirationsbutiken

Butiker, exempelvis Apple Store, som satsar allt på upplevelse och service och som tar såväl kunnig personal som ny digital teknik till hjälp för att ge besökarna så mycket inspiration, tips och råd som möjligt.

Källa: market.se

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.