En stad i förvandling

17 augusti 2022

Vare sig man bor i Göteborg eller bara kommer hit på besök kan ingen undgå att märka den aktivitet som pågår i staden. Inte alla är glada åt byggkranarna och den rådande trafiksituationen, men det är den verklighet Göteborg måste leva med ett antal år till. Efter år av planer som gått i stå och flera försenade projekt har nu proppen gått ur. För Göteborg ska växa, bland annat med hjälp av Västlänken och Älvstaden.

karla.jpg
Karlastaden med Karlatornet växer fram och upp. Bild: Serneke

Det är främst de två gigantiska projekten, Västlänken och Älvstaden, som håller på att förvandla Göteborg till en stad rustad för framtiden. 

Västlänken  öppnar 2026?

Framtidens Göteborg ska vara en grön och nära storstad i en växande och hållbar region. Västlänken nämns som en av förutsättningarna för att detta ska bli möjligt. Västlänken kommer att öka kapaciteten för tåg i Göteborg, göra det smidigare att åka kollektivt och bidra till stadsutvecklingen i stort. Den 30 maj 2018 togs första spadtaget i bygget som nu vänt upp och ner på mycket av staden. 

Västlänken är en cirka 8 km lång tågtunnel under centrala Göteborg. Tre nya stationer byggs längs den nya sträckningen: Centralstationen, Göteborgs Haga och Korsvägen. Tunneln kommer att trafikeras av regional- och pendeltåg, är en del av Västsvenska Paketet och delfinansieras av staten. Det finns många åsikter om detta gigantiska infrastrukturprojekt, dess förseningar och finansiering, något som Lokalguiden ställer sig neutral till i denna artikel. 

Det är Trafikverket som ansvarar för genomförandet och bygget av Västlänken.  Planeringen och genomförandet sker dock i nära samverkan med Göteborgs Stad och Västtrafik och det är Staden som ansvarar för stadsutvecklingen i anslutning till de nya stationerna. Västlänken planeras öppna för trafik i december 2026. Det återstår dock att se hur det blir med den saken. Förseningarna duggar tätt. 

Tre stationer utvecklar staden

Tre stationer ska det alltså bli - Centralstationen, Göteborgs Haga och Korsvägen. I Centralenområdet byggs ytterligare en tågstation som en del av Västlänken. Den östra och den mittersta uppgången kommer att rymmas i den nya byggnader. Även området runt stationen utvecklas. NCC och Jernhusen har tecknat avtal om att gemensamt utveckla Park Central, som ska rymma den östra uppgången från tågstationen. Jernhusens övriga planer för RegionCity håller i skrivande stund på att stöpas om lite, håll utkik efter en artikel senare i höst. Men enligt Jernhusen kommer den här nya stadsdelen kommer att skapa omkring 20 000 nya arbetstillfällen och tillföra ett ökat kundunderlag för handel, kultur, rekreation och service. Kontor och butiker kommer här att samsas med nya bostäder, hotell, workplaces och ”upplevelselabb” från internationella varumärken, sida vid sida med lokalt präglade kaféer, restauranger, klubbar, gallerier, scener, nöjesliv och inte minst social service som gör stadsdelen till en levande och attraktiv plats att bo på.

Korsvägen ska bli en aktiv plats i en växande innerstad, där det är enklare att gå, cykla, mötas och umgås. Och där biltrafiken tar mindre plats. Med en ny tågstation under mark och nya hållplatslägen för bussar och spårvagnar stärks Korsvägen som knutpunkt för kollektivtrafiken. Västtrafik bygget här ett nytt resecentrum.  Samtidigt utvecklas andra delar av området. 

2026 planeras även den nya stationen för pendel- och regionaltåg i Haga att öppnas för trafik. Parallellt med detta ska stadsrummet vid station Haga utvecklas. Själva stationen byggs under mark mellan Rosenlundskanalen och Handelshögskolan.  Stationen kommer att ha tre uppgångar: i Kungsparkens västra del, vid Pusterviksplatsen samt i Handelshögskolans nya byggnad. Även här ansvarar Västtrafik för stationsbyggnaderna.  

När Västlänken är färdig, enligt planen 2026, kommer 100 000 boende och 130 000 arbetande att ha gång- och cykelavstånd till en pendeltågsstation i centrala Göteborg. 

Nordens största stadsutvecklingsprojekt

Om Västlänken är Göteborgs största infrastrukturprojekt så är Älvstaden inte bara Göteborgs största stadsutvecklingsprojekt utan faktiskt hela Nordens. Centrala Göteborg ska växa till dubbel storlek när Älvstaden breder ut sig på båda sidor av älven. Genom att hela staden, möta vattnet och stärka den regionala kärnan skapas en inkluderande, grön och dynamisk stad som är öppen för världen. 

Det kommunala bolaget Älvstranden Utveckling har i uppdrag att främja den långsiktiga markutvecklingen i Göteborg, framförallt genom förverkligande av sina delar av Vision Älvstaden, i samverkan med stadens övriga förvaltningar och bolag. Älvstaden innebär att Göteborgs stadskärna, på en yta lika stor som Halmstad, kommer att bli dubbelt så stor. Målet är en levande och attraktiv innerstad med 25 000 nya lägenheter och 50 000 nya arbetsplatser. 

Flera områden i fokus

Älvstaden omfattar Backaplan, Centralenområdet, Frihamnen, Gullbergsvass, Lindholmen, Ringön och Södra Älvstranden. Tidigare i år gick startskottet för den fortsatta omvandlingen av Backaplan med byggstart för detaljplanen som omfattar handel vid Backavägen och de första byggnaderna i områdets utveckling. Framtidens Backaplan kommer att gå från dagens handels- och industriområde till att, inom ett 20-års perspektiv, bli blandstad med cityhandel, bostäder, kultur och kontor med en stark knutpunkt för kollektivtrafik. Backaplan ska växa sig över älven och utgöra en del av innerstadens centrum och det stadsmässiga stråk som skapas över älven.  

Även på Södra Älvstranden, som består av områdena Masthuggskajen och Skeppsbron, är arbetet i full gång. Innerstaden ska öppnas mot älven och här ska en hållbar stadsdel skapas där människor kan bo, arbeta och mötas. Det blir nya mötesplatser, ett tydligt kajstråk, och en levande och tät stadsdel med plats för både bostäder, butiker, hotell, restauranger och arbetsplatser. På Masthuggskajen är snart NCCs båda kontorshus Brick Studio och Våghuset färdigbyggda och Hotell Draken, Göteborgs nya Clarion Hotel®, reser sig högt över Järntorget och invigs nästa år.

Skeppsbron, som de senaste åren varit ett outnyttjat område som främst använts för parkeringsplatser, ska bli en ny, central mötesplats vid älven. Snart finns här 450 nya bostäder, en park, kontor, butiker, restauranger och ett nytt kajstråk. Redan nu har det anrika Merkurhuset byggts till med moderna kontor mot Stora Badhusgatan och Stenpirens nya resecentrum stod klart redan 2017. Just nu pågår planeringsarbetet för den fortsatta utvecklingen. I början av 2024 kan byggnation av infrastruktur, kaj och kajgarage påbörjas. Byggstart av kvarter med bostadshus beräknas till 2026 och första inflyttning kan ske år 2028. 

Och givetvis kan man inte prata om Älvstaden utan att nämna Karlastaden som just nu växer fram på Lindholmen. Karlastaden är ett område som främst kännetecknas av gamla varvs- och industriområden och som i dag domineras av företag, utbildnings- och forskningsinstitutioner. I dag bor cirka 4 000 personer på Lindholmen. Med Karlastaden kommer den befolkningssiffran att förändras dramatiskt. Här blir det åtta kvarter med cirka 2 000 bostäder, hotell, kontor, noga utvalda butiker, restauranger, skola och service. Här skapas en blandstad på höjden som ska leva dygnet runt, året runt.

Karlastaden utvecklas främst av Serneke men tre kvarter utvecklas tillsammans med Balder, som även äger halva Karlatornet. Stadsdelens pricken över i:et. Eller kanske snarare höjdpunkten, med sina 245 meter och 73 våningar.  Nordens högsta byggnad är redan nu synlig från diverse håll i staden och ger Lindholmen en helt ny siluett. Tornet kommer att innehålla både 611 lägenheter, hotell, kontor och skybar.

Det händer som sagt mycket i Göteborg just nu, det kan inte undgå någon. Men än är inte staden redo för det som väntar och det är fortfarande en hel del som dyker upp längs vägen.  Och i marken. Men så är det väl med stadsutveckling. Fortsättning följer.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.